Väestöliitto ja vaikuttajat: Kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja työelämää

Tuija Pehkonen, Ville Viholainen ja Iina Hyttinen kampanjakuvassa. Alla perustiedot kampanjan ajankohdasta ja teemoista. Kampanja #TasaarvoinenVanhemmuus näkyy 19.4.-7.5.2021 Väestöliiton ja vaikuttajien kanavilla erityisesti Instagramissa.

Väestöliitto haluaa yhdessä tunnettujen vaikuttajien kanssa vahvistaa käsityksiä isien perhevapaiden käytön monista myönteisistä vaikutuksista. Tasa-arvoiseen vanhemmuuteen työelämässä -kampanja on syntynyt tarpeesta painottaa 2020-luvun vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja työn ja perheen yhteensovittamisesta.

Väestöliitto haluaa kannustaa kaikkia vanhempia valintoihin, jotka sopivat oman perheen tilanteeseen ja vahvistavat vanhemmuuden tasa-arvoa. Kampanjaa voi seurata Väestöliiton ja vaikuttajien kanavilla 19.4.-7.5.2021 tunnisteella #TasaarvoinenVanhemmuus. Mukana ovat toimittaja Tuija Pehkonen, somevaikuttaja Ville Viholainen ja yrittäjä Iina Hyttinen.

Kampanjaa varten on tuotettu neliosainen podcast-sarja, jota voi kuunnella SoundCloudissa ja Spotifyssa. Podcasteissa on mukana keskustelemassa sekä vaikuttajia että asiantuntijoita. Sarjan jaksoissa vaikuttajat kertovat, että he jakavat vanhemmuuden iloja, vastuuta ja haasteita mahdollisimman tasaisesti puolisonsa kanssa.

”Meitä varoiteltiin siitä, että iskä on vähän statistina sen ensimmäisen puoli vuotta… täytyy sanoa, että meillä iskä on kyllä ollut ihan yhtä tärkeä ja ihan yhtä pätevä vanhempi kuin äiti.” (Tuija Pehkonen, puolivuotiaan pojan äiti)

”Yksi parhaita päätöksiä, mitä mä oon elämässäni tehnyt” (Ville Viholainen, perhevapailla yhteensä 8 kuukautta lasten ollessa pieniä)

”Totta kai haluaisin kannustaa myös siihen, että isällä pitäisi olla samanlainen oikeus luoda suhdetta omaan lapseen kuin äidillä.” (Iina Hyttinen, 3 lasta, neljäs tulossa)

– Tunnettujen vaikuttajien kokemukset tuovat tutkitun tiedon rinnalle painavaa näkökulmaa perhevapaiden tasaisemman jakamisen hyödyistä myös eri sukupuolta olevien vanhempien kesken. Tämä on aidosti tärkeää työelämän kehittämisessä yhä tasa-arvoisemmaksi ja perhe- ja isäystävällisemmäksi, sanoo Väestöliiton hankepäällikkö Anna Kokko.

Kolmen viikon pituinen kampanja herättelee keskustelua tasa-arvoisen vanhemmuuden hyödyistä ja nostaa esille erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa perhevapaiden jakamista. Ensimmäinen kampanjaviikko on huhtikuussa Pehkosella, toinen kuun lopussa Viholaisella ja kolmas toukokuun alussa Hyttisellä. Vaikuttajat kertovat omilla kanavillaan, mitä ajatuksia ja omakohtaisia kokemuksia heillä on perhevapaista ja työnteosta lapsiperheaikana.

Kampanjaa koordinoi Väestöliitto pääyhteistyökumppaninaan Repo Work. Kampanjan päärahoittaja on Työsuojelurahasto.

Lisätietoja:
Anna Kokko, hankepäällikkö, Väestöliitto