Väestöpäivä Väestöliitossa 16.5.23

Väestöpäivä 2023

Miten Suomen väestö kehittyy? Miltä näyttää inhimillisesti kestävä tulevaisuus? Millainen Väestöliitto on vuonna 2023? Kokoonnumme ensimmäistä kertaa viettämään Väestöpäivää 16.5., joka on samalla kansainvälinen poikien päivä.

Tapahtuma tuo yhteen väestötiedon asiantuntijoita eri organisaatioista. Ohjelmassa keskustelua perhepolkujen moninaisuudesta ja toivotun lapsiluvun politiikasta, tutkittua tietoa väestötrendeistä ja kestävästä väestönkehityksestä, tutustumista Väestöliitossa tehtävään työhön sekä mukavia kohtaamisia yhteisten teemojen äärellä ja kevään juhlintaa.

Aika: 16.5. klo 10-17
Paikka: Kalevankatu 16, Helsinki

OHJELMA (Esitysten diat PDF-tiedostoina)

Synty-seminaari: Perhepolkujen moninaisuus ja toivotun lapsiluvun politiikka, klo 10-12

Synty-seminaarin tallenne YouTubessa

Synty-verkoston järjestämässä seminaarissa keskustelemme siitä, millaisilla yhteiskunnallisilla tekijöillä voidaan tukea ihmisiä saamaan toivomansa kaltaisia perheitä.

Paneeli perhepolkujen moninaisuudesta – Puheenjohtaja Anna Moring, johtava asiantuntija, Monimuotoiset perheet -verkosto

Paneelissa: Marika Jalovaara, professori, Turun yliopisto, FLUX-konsortiojohtaja, Johanna Lammi-Taskula, tutkimuspäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Noora Lehtonen, tutkija, Väestöliitto ja Piia Savio, toiminnanjohtaja, Simpukka ry

Väestöliitto-suunnistus, klo 13–15

Tutustu jugend-rakennuksemme saleihin ja saloihin! Kello 13 pyörähtää käyntiin mm. palkittu Poikien Puhelin -lyhytelokuva, näyttely Väestöliiton perheiden palveluista asiakkaiden silmin sekä paljon muita rasteja, joissa pääset tutustumaan Väestöliiton työhön ja tekijöihin. Suunnista yksin tai yhdessä ja liity mukaan koska tahansa!

Väestötrendit ja kestävä väestönkehitys, klo 15–17

Suomen väestö on murroksessa: syntyvyys on ennätyksellisen alhainen ja nettomaahanmuutto ennätyksellisen korkea. Työvoimapula ja arvokkaan vanhuuden takaaminen kuuluvat uuden hallituksen keskeisiin haasteisiin. Miten tehdään sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää politiikkaa, kun väestö ikääntyy nopeasti? Miten kohtaamme pahenevan työvoimapulan?

Tässä tilaisuudessa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Pyydämme osallistujia tutustumaan periaatteisiin etukäteen täältä: https://www.vaestoliitto.fi/vaestoliitto/turvallisemman-tilan-periaatteet/

Osallistumalla tilaisuuteen sitoudut noudattamaan näitä periaatteita.

Tilaisuudessa on kaksi nimettyä häirintäyhdyshenkilöä ja voit olla heihin yhteydessä hairinta@vaestoliitto.fi. Lisäksi Väestöliitossa on käytössä anonyymi ilmoituslomake, joka löytyy samasta linkistä kuin turvallisemman tilan periaatteet, jolla voi ilmoittaa epäasiallisesta käytöksestä.