Poikien Puhelin 2016: yli 10 000 vastattua puhelua

Mediatiedote 14.3.2017
Julkaisuvapaa klo 10

Poikien Puhelin vastasi yli 10 000 puheluun viime vuonna
Pojat puhuvat tunteista ja vakavista asioista

Moni poika ja nuori mies voi huonosti. Erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien poikien tavoittaminen on terveys- ja neuvontapalveluiden kautta vaikeaa. Poikien Puhelin kykenee tehokkaasti kohtaamaan ja auttamaan myös näitä poikia heidän arjessaan. Viime vuonna puhelimessa käytiin yli 10 000 keskustelua.

Viimeaikaiset selvitykset ovat synkkää luettavaa. 79 000 parhaassa työiässä olevaa miestä on pysyvästi työelämän ulkopuolella. Nuorista, 20-24 –vuotiaista miehistä reilu viidennes on työttömänä tai työelämän ulkopuolella ja poikien tulevaisuudenusko on romahtanut. Mitä tälle voidaan tehdä?

– Syrjäytymistä voidaan ehkäistä vain mahdollisimman varhaisella tuella nuorille ja perheille, joilla ongelmia on. Tähän tarvitaan palveluverkko, jossa on hyvin erilaisia, paikalliset olot ja autettavien tarpeet huomioivia toimijoita. Matalan kynnyksen palvelut ja anonyymit palvelut, kuten Poikien Puhelin, ovat keskeisessä roolissa ongelmiaan piilottelevien ja niitä tunnistamattomien nuorten löytämisessä, sanoo Väestöliiton Poikien Puhelimen tiimin esimies Miguel Reyes.

Poikien Puhelin on ainoa Suomessa toimiva pojille suunnattu valtakunnallinen puhelimessa tapahtuva auttamismuoto. 10-vuotisen toimintansa aikana se on kehittynyt monikanavaiseksi, puhelujen lisäksi poikia tuetaan chateissa ja YouTube –videoiden avulla. Toiminnan tavoitteena on auttaa poikia kasvamaan tiedostaviksi, muut huomioonottaviksi, erilaisuuden ymmärtäviksi ja vastuullisiksi ihmisiksi. Se tarjoaa tunnekasvatusta pojille ja nuorille miehille.

Viime vuonna puhelimessa kyettiin vastaamaan yli 10 140 puheluun ja YouTube -Videoita katsottiin 271 530 kertaa. Samalla Poikien Puhelimen YouTube-kanavan tilaajamäärä nousi seitsemästätoista 535 tilaajaan. Kommentteja saatiin 249 kappaletta, tykkäyksiä 1 227 ja jakoja 443.

– Poikien Puhelimen kymmenvuotisen historian aikana poikien halu puhua tunteistaan on kasvanut ja ihmissuhdekeskusteluja käydään aiempaa enemmän. Pojat itse ovat kohteliaampia ja kiltimpiä. Samalla heidän perustaitonsa ja sivistystasonsa ovat tänä aikana selvästi heikentyneet, toteaa palvelukehittäjä Joonas Kekkonen.

Keskustelut ovat vakavoituneet. Vielä vuoden 2016 aikana poikien kanssa käytiin keskusteluja erilaisuudesta ja synkistä tulevaisuuden näkymistä. Poikia askarruttavat seksuaalisuus- ja seurusteluasiat, moraaliin ja arvomaailmaan liittyvät kysymykset, väkivalta ja läsnä olevien aikuisten puute.

Pojat haluavat tietoa parisuhteiden aloittamisesta, suhteiden ylläpitämisestä ja erotilanteiden asiallisesta hoitamisesta. Seksuaalisuutta koskevat keskustelut käsittelevät seksiä, hyväksytyksi tulemista, nautinnon kokemista ja tuottamista. He myös hakevat keskusteluissa seksin rajoja; mitä saa tehdä ja mitä ei.

– Pojat tarvitsevat jatkossakin heille suunnattua ja heidän tarpeisiinsa vastaavaa tietoa. Vaikka verkon kautta voikin löytää ennenäkemättömän helposti tietoa, se ei saavuta näitä poikia. Poikien Puhelin on ryhtynyt laajentamaan toimintaansa menestyksekkäästi myös poikaverkkotyön saralla, mutta tähän poikien tulevaisuutta rakentavaan työhön tarvittaisiin sekä resursseja, että yhteistyötahoja, toteavat Reyes ja Kekkonen Poikien Puhelimen tulevaisuudesta.

Poikien Puhelin on alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille suunnattu valtakunnallinen ja maksuton matalan kynnyksen puhelinpalvelu. Puhelimeen voi soittaa nimettömänä, saada keskusteluapua ja kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Puhelin päivystää arkisin klo 13–18 numerossa 0800-94884. Puhelimeen vastaavat Väestöliitossa työskentelevät koulutetut ammattilaiset. Kaikki vastaajat ovat miehiä.

Lisätietoja:

Miguel Reyes, Väestöliiton Poikien ja nuorten miesten tiimin esimies, puh. 040 163 1957
Joonas Kekkonen, palvelukehittäjä, Väestöliiton Poikien ja nuorten miesten tiimi, 040 635 1050

Poikien Puhelin 2016: yli 10 000 vastattua puhelua