Kesäkumi & Chill - Kondomilla rentoon kesään!

26.5.2017

Mediatiedote 26.5.2017

Vuoden 2017 Kesäkumikampanjan käynnistää Nelli Matulan, Vilma Alinan, Sini Yaseminin ja Ida Paulin Tyynysotaa-Kesäkumibiisi. Jo 22. kertaa järjestettävässä kampanjassa muistutetaan kondomin käytön tärkeydestä – Kesäkumi & Chill: kun kumi on mukana ja sitä käyttää, voi ottaa rennosti.

Kondomin käyttöön liittyy nuorilla edelleen jännitysmomentteja: kondomin hankinta ja siitä keskusteleminen voi aiheuttaa jännitystä, sekä tietysti kumin käyttö itsessään. Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halosen mukaan jännitys kuitenkin helpottaa ajan mittaan, ja kondomista voi tulla kaveri. – Kondomin käyttöä voi treenata etukäteen omassa rauhassa, jolloin se ei tunnu niin jännältä sitten, kun harrastaa seksiä. Ehkäisystä kannattaa keskustella hyvissä ajoin, eikä jättää viime tippaan. Varsinkaan ei siihen hetkeen, kun ollaan jo action päällä, Halonen muistuttaa.

Kondomi on suuseksisuojan ohella ainoa keino suojautua seksitaudeilta. Lisäksi kondomi on ainoa ehkäisykeino, jolla poika voi päättää isäksi tulemisestaan. Halonen muistuttaa, että seksi on nautinnollisempaa, kun tietää olevansa suojautunut. – Etenkin raskauden pelko voi vaikuttaa siihen, ettei seksi tunnu hyvältä.

Kampanjaan kuuluvien Kesäkumien jako käynnistyy YleXPopissa 2.–3.6. Lahden torilla, jossa myös kuullaan Kesäkumibiisi ensimmäistä kertaa livenä. Yhteensä Kesäkumeja jaetaan kesän aikana 170 000 kappaletta Suomen suurimmissa tapahtumissa. Lisäksi Sotilaskotiliitto jakaa varusmiespalvelustaan suorittaville 30 000 Lomakumia.

YleXPopin lisäksi Kesäkumikampanja on mukana Turun Ruisrockissa, Helsingin Weekend Festivalilla ja Tampereen Blockfesteillä, joissa Kesäkumin sanomaa levittävät YleX:n lisäksi Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset yhdessä Syöpäjärjestöjen ja Väestöliiton asiantuntijoiden kanssa. Festareilla keskustellaan tuhansien nuorten kanssa turvallisesta seksistä ja lisäksi nuoret pääsevät Seksikiskalla harjoittelemaan kondomin laittamista. Festareilla ja netissä voi myös täyttää Naimamaisteri-kyselyn, jolla voi osoittaa olevansa ehkäisytiedon mestari.

Suosittu Seksikiska on koettu äärimmäisen hyödylliseksi. – Monet nuorista ovat sanoneet, etteivät ole aikaisemmin päässeet kokeilemaan kortsun laittamista, kertoo Seksikiskalla työskentelevä Punaisen Ristin vapaaehtoinen Anu Liikanen.

Kesäkumibiisi pursuaa tyttöenergiaa

Tämän vuoden Kesäkumibiisinä soi tyttöenergiaa pursuava Tyynysotaa. Kappaleen takana ovat neljä nousevaa artistia: Nelli Matula, Vilma Alina, Sini Yasemin ja Ida Paul.

– Kesäkumikampanja on aina ollut tosi hyvän fiiliksen kampanja. Sen takia halusin lähteä mukaan. Siinä ei ole mitään soosoota tai paasausta, että älkää harrastako esiaviollista seksiä, vaan seksi on kivaa ja olkaa turvassa. Kaikki Kesäkumibiisit ovat olleet hyvän mielen biisejä, joissa leikitellään aiheella ilon kautta, kommentoi Vilma Alina
– Musta oli tosi siistiä, että tässä kappaleessa on mukana neljä mimmiä, koska en muista, milloin tällaista olisi tehty aiemmin Suomessa, että on useampi sooloartisti yhdessä. Sen takia tää on tosi makee juttu, sanoo Ida Paul
– Musta tämä on tosi hauska kombo, kun kaikilla on tosi oma juttu, sanoo Nelli Matula.
– Korostamme toistemme vahvuuksia olemalla yhdessä, toteaa Sini Yasemin.

YleX:n ohjelmapäällikkö Hanne Kauton mukaan artistien energia ja asenne sopii täydellisesti osaksi kampanjaa. – Ei ole kesää ilman Kesäkumia. Tämän vuoden kampanjan artistit ovat nousukiidossa olevia, lahjakkaita laulajia, jotka myös tekevät itse musiikkinsa. Kesäkumibiisin kruunaa 1.6. julkaistava musiikkivideo, jonka on ohjannut Viivi Huuska, Kautto kertoo.

Kesäkumibiisiä voi kuunnella YleX-kanavalta. Lisäksi kappale on saatavilla kaikissa streaming-palveluissa, muun muassa Spotifyssa.

Kesäkumikampanjan toteuttavat YleX, Suomen Punainen Risti, Väestöliitto, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.

Lisätietoja kampanjasta antavat:
Nuorisolääkäri Miila Halonen, Väestöliitto, puh. 050 590 3617
Kehittämispäällikkö Virve Laivisto, Syöpäjärjestöt, puh. 050 588 2700
Terveyden edistämisen suunnittelija Sanna Rantanen, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2172
Ohjelmapäällikkö Hanne Kautto, YleX, puh. 040 1630 557

Kesäkumi löytyy myös Facebookista ja Instagramista.
Seuraa kampanjaa somessa tunnisteilla #kesäkumi ja #naimamaisteri

Kesäkumi & Chill - Kondomilla rentoon kesään!