Poikien Puhelimen ja Weecos.comin Kuule mua! -kampanja alkaa

2.10.2018

TIEDOTE

Loma-ajan avunhuutojen määrä yllätti Poikien Puhelimen

Liian monella pojalla ei edelleenkään ole tilaa puhua. Tällä hetkellä Väestöliiton Poikien Puhelimen asiantuntijat ehtivät vastata vain neljännekseen puheluista ja kymmeniä tuhansia ääniä jää kuulematta. Tänä vuonna Poikien Puhelin oli auki ensimmäistä kertaa myös heinäkuun ja avunhuutojen määrä yllätti työntekijät. Poikien Puhelimen ja Weecos.comin Kuule mua! -kampanja alkaa tänään 2.10.

–  Vaikka suurin osa pojista voi hyvin, niin osa voi todella huonosti ja heille kasautuu jo varhaisessa vaiheessa ongelmia. Osalla on hyvin epätoivoinen käsitys omasta tulevaisuudesta ja voivat he syrjäytyä sekä saada kimmokkeen ääriajattelusta. Pojilla on myös korkea kynnys hakea apua. Yhteiskunnan pitäisi kannustaa tällaisia poikia puhumaan tunteistaan ja hakeutumaan avun piiriin ajoissa, sanoo Väestöliiton Poikien Puhelimen esimies Miguel Reyes.

Reyes korostaa, että tasa-arvon, yhdenvertaisuuden sekä itsensä ja toisten hyväksymisen kannalta on tärkeää, että pojat oppivat puhumaan tunteistaan ja erilaisista tavoista olla mies. Vaikka miehuuden ahtaat lokerot ovat vuosien myötä avautuneet, Poikien Puhelimessa keskustellaan päivittäin nuorten kohtaamista paineista ja siitä, millaisia he saavat olla, mitä he saavat tehdä ja tuntea tulematta syrjityiksi.

Viime vuonna puheluita tuli lähes 47 000. Asiantuntijat ehtivät vastata vain neljännekseen. Viime vuonna avatun chat-palvelun keskustelujen määrän odotetaan nousevan tänä vuonna jopa 2000:een, eli kaksinkertaistuvan edellisvuoteen verrattuna.

Tänä vuonna Poikien Puhelin oli auki ensimmäistä kertaa myös heinäkuun. Palveluun tulleiden avunhuutojen määrä yllätti.

– Tuntuu, että loma-aikaan iso osa nuorten kontakteista häviää ja nuori jää yksin oman ahdistuksensa kanssa. Syrjäseuduilla ei välttämättä ole edes nuorisotalo auki, lähin kaveri löytyy 100 kilometrin päästä ja vanhemmat ovat töissä. Tällöin tulee tunne, että on aivan yksin, eikä kukaan ole ottamassa koppia. Meillä heinäkuu kuului juurikin tällaisina avunhuutoina ja loma-ahdistuksena, tiivistää Reyes.

Kuule mua! -kampanjan tuella Poikien Puhelin pystyttäisiin pitämään auki loma-aikoina.

– Poikien Puhelimen ainutlaatuiselle matalan kynnyksen palvelulle on nuorten joukossa selkeä tarve myös loma-aikoina. Tiimi tekee äärimmäisen arvokasta työtä puhumalla sukupuolten moninaisuudesta ja kertomalla pojille päivittäin, että he ovat OK, tiivistää Weecosin toimitusjohtaja Hanna Lusila.

Poikien koulutuksella ja seksuaalikasvatuksella on suuri merkitys yhteiskunnallisen tasa-arvon saavuttamiseen niin Suomessa kuin maailmalla.

– On tärkeää lisätä niin Suomessa kuin globaalisti lasten ja nuorten ymmärrystä siitä, että sukupuoli ei määritä yksilön ominaisuuksia. Esimerkiksi pojan tai tytön ei tarvitse tehdä elämässään, koulutuksessaan tai käytöksessään valintoja vain sen mukaan, minkälaisia stereotypioita hänen sukupuoleensa liitetään. Erityisesti maailmalla poikien koulutuksella voidaan vaikuttaa perheiden sisäiseen tasa-arvoon ja kunnioitukseen, sanoo Väestöliiton kehityspolitiikan asiantuntija Kamomilla Ilmonen.

Weecos.comissa myytävistä Kuule mua! -kampanjatuotteista lahjoitetaan 20 % Väestöliiton seksuaalioikeuksia edistävään työhön ja Poikien Puhelimelle. Kampanjan tuella Poikien Puhelin pystyttäisiin pitämään auki loma-aikoina ja kuullaan myös ne nuoret, joille ei nyt pystytä vastaamaan.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Miguel Reyes