Väestöliiton Parisuhdekeskuksen palvelut sinkuille

31.1.2016 klo 07:00

Väestöliiton Parisuhdekeskus tarjoaa ainoana Suomessa tieteelliseen tutkimustietoon perustuvia palveluita sinkuille. Palveluista vastaavat Parisuhdekeskuksen psykologit. Toiminnan rahoittajana on Raha-automaattiyhdistys.

Olemme jo pitkään selvittäneet, minkälaista tukea sinkut toivovat kumppanin etsimisessä ja sinkkuelämässä. Kehittämistyö jatkuu edelleen. Haluamme, että sinkkujen oma ääni tulee kuuluviin palveluissamme: olemme tutustuneet sinkkutapahtumiin ja teemme yhteistyötä tutkijoiden, bloggareiden, opiskelijoiden sekä deittaajien kanssa.

Tietoa sinkkuudesta

Pysyt kartalla kaikista sinkku-palveluistamme, kun seuraat Facebook-sivuamme Sinkkulinja. Linkitämme sinne tutkimustietoa sinkkuudesta sekä kirjoituksia verkkosivuiltamme. Linkitämme ajankohtaisia keskusteluja ja haastatteluja myös muista medioista.

Kirjoitamme sinkkuudesta Sinkuille-sivullamme. Lisäksi keskustelemme parinetsinnästä ja parisuhdetaidoista Läheinen parisuhde -sivuillamme ja Väestöliiton blogissa.

Parisuhdekeskuksen nettikurssit tukevat sinkkuja ja tarjoavat tietoa. Viime vuonna julkaisimme nettikurssin ”Miesten erokoulu”. Psykologimme ja psykoterapeuttimme ovat tuottaneet Parisuhteen omahoidon ohjelman ja Eron omahoidon ohjelman yhdessä Mielenterveystalon kanssa. Keväällä tuotamme ensimmäiset nettiluennot sinkkuudesta ja julkaisemme uuden nettikurssin.

Psykologin maksuttomat palvelut

Parisuhdekeskuksen psykologit palvelevat sinkkuja netissä. Maksuttomat nettivastaanotot ovat 45 minuutin pituisia, chattimuotoisia keskusteluja. Voit varata ajan keskustellaksesi deittailusta, erosta, parinvalinnasta tai sinkkuelämästä. Voit myös kirjoittaa Kysy asiantuntijalta -palstallemme. Vastaamme noin neljään kysymykseen viikossa.

Psykologimme vastaavat kerran viikossa Parisuhteen neuvontapuhelimeen. Tavoitat meidät torstaisin klo 12-14  numerosta 0800 183 183. Puhelu on maksuton.

Sinkkujen hyvinvointiharjoitukset lisäävät hyvinvointiasi arjessa.

Vertaistuki

On helpottavaa kuulla, että muillakin sinkuilla on samanlaisia kokemuksia. Tarjoamme sinkuille vertaistukea, ja se onkin yksi vuoden teemoistamme. Psykologimme vetävät sinkkujen vertaistukichatteja. Esimerkiksi helmikuun 2. päivä klo 9 chattaamme aiheesta ”Uuteen suhteeseen eron jälkeen”.

Vertaistukea löydät myös nettisivuiltamme, jonne keräämme vertaistarinoita.

Lapsitoiveet

Tahaton lapsettomuus lisääntyy koko ajan. Kumppanin puuttumisesta johtuvaa lapsettomuutta kutsutaan elämäntilannelapsettomuudeksi. Haluamme tukea sinkkujen lapsitoiveita tarjoamalla oikeaa tietoa hedelmällisyydestä. Tässä apuna on Hedelmällisyys-sivustomme sekä mobiilisovellus ”Hedelmäpeli”, jonka avulla voit testata tietosi naisen ja miehen hedelmällisyydestä. Voit ladata pelin maksutta kännykkääsi. Hedelmällisyys-sivullamme vapaaehtoiset lapsettomuuslääkärit ja lapsettomuushoitajat vastaavat kysymyksiisi Kysy asiantuntijalta hedelmällisyydestä -palstalla

Nostamme esiin myös muita mahdollisuuksia sitoutua lapsiin, kun kumppania ei ole vielä löytynyt. Tarjoamme hedelmällisyys – sivuillamme tietoa lapsen hankkimisesta yksin. Kokemusasiantuntijamme Happy Mama kirjoittaa aiheesta. Lisäksi puhumme tukiperheistä ja sijaisperheistä.

Ajan tasalla

Väestöliiton Parisuhdekeskus on ajan tasalla sinkkuuden ilmiöistä. Olemme tehneet selvityksiä esimerkiksi Tinderistä ja deittiuupumuksesta. Keräämme sinkkujen kokemustietoa, nostamme mediassa esiin sinkkuja koskevia aiheita, teemme sinkkukyselyitä ja lisäämme ymmärrystä sinkkuelämästä.

Psykoterapiapalvelut

Väestöliiton Familia Oy tarjoaa terapiapalveluita myös sinkuille. Pariterapeutit ovat ihmissuhteiden asiantuntijoita ja antavat neuvontaa sinkkuudesta, parinvalinnasta ja kumppanin löytymisen esteistä. Yksilöaika maksaa 90 € ja voit varata ajan numerosta (09) 2280 5267.

Elina Nurminen

Psykologi