MYYTTI: "Nainen, olet liian itsenäinen."

6.12.2014 klo 08:00

Sosiologi Christine Whelanin tutkimusten mukaan naisen korkea koulutus tai hyvä palkka eivät ole este parisuhteen löytymiselle tai sen ylläpitämiselle. Parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen (2007) puolestaan havaitsi omassa tutkimuksessaan, että suomalaiset nuoret miehet arvostavat taloudellisesti itsenäistä naista.  Miehet eivät haaveile kumppaninsa elättämisestä. Pitkällä tähtäimellä taloudellinen riippuvuus on tuhoisaa itsetunnolle.

Sinkkujen on helppo selittää elämäntilannettaan ”uraan keskittymisellä”. Se on toimiva tapa kääntää puhe pois yksityisasioista, kun sukulaiset utelevat. Tämä sosiaalinen älykkyys on kuitenkin ymmärretty väärin – aivan kuin rakastumisen voisi suunnitella etukäteen, niin kuin työprojektin. Harva ei halua tutustua kiinnostavaan kumppaniehdokkaaseen työkiireiden vuoksi. Kun olet rakastunut, löydät ihastuksellesi aikaa pienestäkin hengähdystauosta. Perheen ja työn yhdistäminen on mahdollista.

Myytti itsenäisyyden haitallisuudesta on peräisin menneiltä vuosisadoilta. Aikaisemmin naisen kouluttautuminen oli yhteydessä yksin elämiseen. Kulttuurinen malli on muuttunut.

Heli Vaarasen sanoin, ”ole valmiiksi rakastunut”. Omia unelmiaan toteuttavaan kumppaniehdokkaaseen on helppo rakastua. Parisuhteen etsiminen ei edellytä alisuoriutumista.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähteet:

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.

Vaaranen, H. (2007). Parisuhdepalapeli. Helsinki: Kirjapaja.

Vaarasen tutkimushavainnot seurantatutkimuksessa Nuorten aikuisten parisuhteet 2004-2007.

Whelan, C. B. (2006) Why Smart Men Marry Smart Women. New York. Simon & Schuster.

Lue myös: Valmiiksi rakastunut –blogikirjoitus