Vaikka vauvan syntymä on elämän suurimpia ilonaiheita, voi synnytyksen jälkeinen aika koetella kovastikin parisuhdetta. Uusi perheenjäsen vaatii jatkuvaa huomiota eikä isäksi ja äidiksikään kasveta yhdessä yössä. Parisuhde kärsii, jos tuoreilla vanhemmilla ei ole aikaa, voimavaroja tai kykyjä huolehtia sen laadusta.

Kumppanien etääntyminen toisistaan on tyypillinen vauvaperheiden ongelma, totesi Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen Turun lääketiedepäivillä marraskuussa 2009.

- Mikäli hoivaava asenne tai symbioosi vauvan kanssa vie liikaa huomiota parisuhteelta, kumppanien välinen läheisyys voi heiketä. Fyysisen läheisyyden heikkeneminen vähentää myös tunnetason läheisyyttä. Uhkana on negatiivinen kehä ja parisuhteen romahdus, Vaaranen totesi.

Etääntymisen taustalla on usein epäoikeudenmukaisuuden ja loukkaantumisen tunteita, joita ei osata pukea sanoiksi.

- Lapsen kanssa kotona oleva vanhempi -yleisimmin äiti- saattaa ajatella, että kumppanilla on töissä paljon hauskempaa ja helpompaa. Hän voi tuntea itsensä hylätyksi ja eristetyksi, mistä aiheutuu katkeruutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta.

Vaaranen kehottaa kumppaneita kannustamaan kotona lasta hoitavia ja muistuttamaan, että tilanne on väliaikainen.

Pahimpia virheitä parisuhteen kannalta on se, että äiti tai isä ottaa vauvan synnyttyä perheessä kaikkihoivaavan asenteen. Tällainen käyttäytyminen ei ole lainkaan harvinaista.

- Molemmilla vanhemmilla on vastuu sitä, että sekä isyys että äitiys pääsevät perheessä kehittymään. Vauvan hoito ei saa riistää toiselta aikuiselta kumppania eikä vauvan kanssa pidä liittoutua toista vanhempaa vastaan.

Auttaminen monille vaikeaa

Pikkulapsiperheiden vanhemmat riitelevät usein myös seksistä -tai pikemminkin sen puutteesta.

- Suomessa omaksutaan yhä helposti vanhat äidin ja isän roolit, jotka ovat aika tylsiä ja epäseksuaalisia. Myyttinen käsitys äidistä madonnana, joka ei harrasta seksiä, elää joissakin kodeissa yhä. Seksi on kuitenkin olennainen osa parisuhdetta ja toisen huomioimista. Eikä äidin ja isän roolien tarvitse olla tylsiä, hekin voivat seikkailla ja pitää hauskaa, Vaaranen muistutti.

Haluttomuuden tasutalla voi olla monenlaisia ongelmia, joista pitäisi pystyä kumppanin kanssa puhumaan.

Kotitöiden jako on myös perinteinen kinan aihe lapsiperheissä.

- Kun nainen rakastuu, hän hoivaa ja passaa miestä. Lapsen syntymä muuttaa naisen yhdessä yössä: hän toivoo ja odottaa mieheltä hoivaamista. Mies taas ei halua luopua saavutetuista eduistaan, Vaaranen kärjisti.

Erityisen huolissaan hän oli siitä, että hoivaamisen ja toisista huolehtimisen taito heikkenee tulevaisuudessa.

- Osallistuminen ja auttaminen on monille jo nykyään kovin vaikeaa. Meillä on 10-15 vuoden aikana kasvatettu lapsia television edessä. Miten he inspiroituvat hoivaamaan muita ihmisiä, Vaaranen kysyi.

Pelisäännöt selviksi ennen lapsen tuloa

Vaaranen kehottaa pariskuntia käsittelemään yhteiseen tulevaisuuteen liittyä toiveitaan ja pelkojaan jo ennen lapsen syntymää. Yhteiset pohdinnat auttavat varustautumaan paremmin vanhemmuuteen ja parisuhteen hoitamiseen vauvan synnyttyä.

Kaikissa parisuhteissa kannattaa myös laatia hyvissä ajoissa säännöt.

- Säännöt voivat kertoa vaikkapa molempia tulee kohdella kohteliaasti, kummallakin pitää olla yksityistä lepoaikaa ja sukulaisia pitää tavata tasapuolisesti. Yhteisten pelisääntöjen laatiminen auttaa tutkitusti pariskuntia yhteisellä taipaleella, Vaaranen totesi.

Vappu Pitkänen
Artikkeli on julkaistu Turun Sanomissa 6.11.2009