Jägerfeld, Jenny (2011): Oli kerran äiti joka katosi. Suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom. Karisto. Ruotsalainen realistinen nuortenromaani. Kirja kiteyttää hienosti ja liikoja alleviivaamatta vanhempien hukassa oloa, avioeroperheen hajaantunutta kasvattajan vastuuta ja kaverivanhemmuuden karikoita.

Kaarela, Tiina & Kiianmaa, Kari (2007): Kahden kodin kalenteri. Jyväskylä: Kehityksen avaimet Oy. Kahden kodin kalenteri on lapsen reissuvihko ja tietokeskus, joka auttaa vanhempia välittämään lasta koskevaa tietoa toisilleen. Sen viikkoaukemalle mahtuu isän terveiset äidille ja päinvastoin, siihen voi merkitä tärkeät muistettavat asiat ja siihen voi kirjata lapsen kasvua ja kehitystä koskevat tiedot. Kalenteri toimii reissuvihkona, osoitemuistiona ja muistokirjana lapsen tärkeistä kasvuvuosista.

Kaskinen, Anna-Mari (2005): Koti kahdessa sydämessä. Kun isä ja äiti eroavat. Helsinki: Kirjapaja.

Kodin hajoaminen ja vanhempien muuttaminen erilleen on lapselle kipeä kokemus. Eroprosessin suurimpia häviäjiä ovat aina lapset, ja tutkimusten mukaan erosta toipuminen kestää usein pitkälle aikuisuuteen. Parhaiten selviävät ne, jotka voivat käsitellä eroa isän ja äidin kanssa jo lapsena. Anna-Mari Kaskinen lähestyy tätä vaikeaa ja herkkää aihetta lapsen silmin. Kirjan tarinat auttavat vanhempia näkemään, kuinka lapsen maailma tuntuu hajoavan kodin rikkoontuessa. Lapsen on miltei mahdotonta ymmärtää, miksi isä ja äiti eivät halua asua enää yhdessä. Kirjan lukeminen lapsen kanssa auttaa käsittelemään niitä hämmentäviä tilanteita, joista on vaikea puhua lapsen kanssa.

Katinka, Tuisku (2008): Kuun ja auringon lapset. Kustannus oy Pieni Karhu. Tämä on kirja erosta, menetyksistä ja selviytymisestä. Tekijä on paitsi kirjailija myös lastenpsykiatri. Kirja kuvaa kaksosia, jotka joutuvat erilleen Kuun ja Auringon myrskyisässä riidassa. He löytävät lopulta toisensa seikkailujen ja luonnonihmeiden kautta voittaessaan pelkonsa. Heitä vie eteenpäin kaipaus, uteliaisuus ja lumoutuminen. Yhteys luontoon ja tunteisiin löytyy sadun kautta. Lapset kasvavat ja saavuttavat jotain, mihin vanhemmat eivät kykene. Vanhempien epätäydellisyys kohdataan lämpimän huumorin avulla, ja lapsille välittyy olosuhteiden väistämättömyys: eivät vanhemmat halunneet heidän kärsivän, he eivät vain kyenneet elämään yhdessä. Kirja on suunnattu erityisesti 5-9 vuotiaille, mutta päiväkotiryhmien pienimmätkin (1-2v) nauttivat värikylläisestä, mielikuvitusta kutkuttavasta kuvituksesta ja heitä hiukan vanhemmat lapset (3-4v) innostuvat kertomukseen liittyvistä eläinhahmoista ja luonnonihmeistä.

Kiianmaa, Kari (2005): Huomenna on paremmin. Selviytymisopas, kun vanhemmat eroavat. Jyväskylä: Kehityksen Avaimet. Teos on tarkoitettu erityisesti 7 – 14 –vuotiaille lapsille ja varhaisnuorille, joiden vanhemmat ovat eronneet tai eroamassa. Kirja soveltuu nuoremmillekin lapsille. Lähtökohtana on kertoa avioerosta sellaisella tavalla, jonka lapsi voi ymmärtää ja näin antaa lapsille välineitä erosta selviytymiseen.

Salmi, Anna (2012): Kallistuva Talo. Väestöliitto ry, Perheverkko. Tämän kirjan avulla vanhempi voi ottaa lapsen kanssa puheeksi vanhempien riidat. Kirjan lukeminen voi auttaa lasta käsittelemään Kertun kokemusten avulla omia kokemuksiaan ja tunteitaan. Se voi myös motivoida vanhempia hakemaan apua parisuhteensa ongelmiin. Kallistuva talo -satukirja on suunnattu 4–10 -vuotiaille.

Ylönen, Hilkka (toim.) (2007):  Satulaivan matkassa  – sadut lapsen apuna vanhempien erotessa. Helsinki: Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliitto. Kirjan tarkoituksena on käsitellä satujen avulla vanhempien eroa. Satujen aiheet liittyvät erilaisiin tunteisiin, joita lapsessa saattaa herätä vanhempien erotessa. Kirjassa on satuihin liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä, joiden kautta voidaan peilata satujen herättämiä mielikuvia lapsen omiin tuntemuksiin.