Perheystävällinen työpaikka -tunnus Turun Tilikeskus Oy:lle

Kuva Turun tilikeskuksesta, jossa perheystävällinen työpaikka -tunnus näkyvissä.

Perheystävällinen työpaikka -ohjelma rohkaisee mukana olevia työpaikkoja kehittämään työelämän perheystävällisyyttä ja työn ja perheen yhteensovittamista. Nyt Perheystävällinen työpaikka -tunnus on myönnetty Turun Tilikeskus Oy:lle.

Turun Tilikeskus liittyi mukaan Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelmaan syksyllä 2017. Tästä alkaen yrityksessä on tehty määrätietoista perheystävällisyyden ja tasa-arvon kehittämistyötä. Alkukartoitus ja henkilöstökysely toteutettiin keväällä 2018 ja seurantakysely syyskuussa 2021.

Turun Tilikeskuksen henkilöstöpäällikkö Pia Lamberg kertoo: ”Tunnistimme tarpeen kehittää yrityksemme yrityskulttuuria ja toimintamalleja, jotta ne vastaisivat paremmin nykyaikaa ja henkilöstömme tarpeita. Halusimme myös olla entistä houkuttelevampi työnantaja ja taloushallintokumppani. Tilitoimisto-ala on hyvin naisvaltainen ala ja työ aiheuttaa suuria haasteita ja paineita työn ja vapaa-ajan yhdistämiselle kiireaikoina.”

Turun Tilikeskus työllistää lähes 100 henkilöä taloushallinnon eri tehtävissä. Turun Tilikeskus on Perheystävällinen työpaikka -ohjelmassa olonsa aikana kehittänyt työn ja perheen yhteensovittamista koskevia ohjeistuksia, vakiinnuttanut etätyökäytäntöjä, päivittänyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, valmentanut esihenkilöitä ja kehittänyt asenneilmapiiriään työn ja muun elämän tasapainoa tukevaksi.

”Moni henkilöstöstä kyseenalaisti ideaa ja ajatusta yrityksemme perheystävällisyydestä, koska he eivät nähneet yritystämme perheystävällisenä. Myös alkukartoituksen tulokset kertoivat karun totuuden siitä, että meillä oli haastava tehtävä edessämme. Meillä on kuitenkin ollut vahva tavoite ja usko vuodesta 2017 asti kehittää yrityksestämme perhe- ja elämäystävällinen työpaikka, jossa henkilöstömme viihtyy ja kokee, että työ ja vapaa-aika ovat tasapainossa.”, mainitsee Lamberg alkutilanteesta yrityksessä.

”Turun Tilikeskuksen kehittymisestä työnantajana kertovat syksyllä toteutetun loppukyselyn tulokset. Muutos alkutilanteeseen nähden oli huikea”, painottaa ohjelmapäällikkö Anna Kokko Väestöliitosta.

Turun Tilikeskuksen kehittymisprosessi on hieno osoitus siitä, että määrätietoisella kehittämistyöllä voidaan saavuttaa asioita, joista alussa uskalletaan vain unelmoida. Kyselyn vastausprosentti oli jo aloituskyselyssä todella korkea 82 prosenttia, ja vielä korkeampi se oli seurantakyselyssä: 89,4 prosenttia. Korkea vastausprosentti kertoo siitä, että myös henkilöstö kokee tämän asian tärkeäksi. Vastausprosentit ovat olleet Perheystävällinen työpaikka -ohjelman kaikkien aikojen korkeimpia.

Lisätietoa:
Ohjelmapäällikkö Anna Kokko, anna.kokko@vaestoliitto.fi
Turun Tilikeskus Oy: henkilöstöpäällikkö Pia Lamberg, pia.lamberg@tutke.fi

Turun Tilikeskuksen blogi Väestöliiton blogissa.
Perheystävällinen työpaikka -ohjelman sivut.