Väestöliitto tuottaa uuden väestöpoliittisen ohjelman vuosien 2018–2019 aikana. Työskentely koostuu yleisölle avoimesta keskustelusarjasta sekä loppuraportista, jossa esitetään asiantuntijoiden näkemyksiä väestöllisistä aiheista ja Väestöliiton suosituksia väestöpolitiikasta.

Haastamme päättäjiä, puolueita, järjestöja ja ihmisiä pohtimaan, mikä on Suomen idea tulevaisuudessa: minkälaista ja –kokoista väestöä toivomme, ja miten Suomen väestö on osa maapallon väestöä?

Ohjelman ja keskustelusarjan teemoina on perinteisiä väestöpoliittisia aiheita, kuten syntyvyys ja muuttoliike, sekä uusia, väestöä kuvaavia trendejä, kuten kaupungistuminen ja kestävä kehitys.

Keskustelusarjassa tutkijat ja asiantuntijat esittelevät ja kommentoivat väestöpoliittisia teemoja vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.

Väestöpolitiikka Nyt toteutetaan yhdessä Työeläkevakuuttajat (Tela) ry:n ja Helsingin Sanomien kanssa.

Kysyttävää?
Ota yhteyttä: Tiia Sorsa, Väestöliitto ry, tiia.sorsa(at)vaestoliitto.fi tai p. 09 2280 5124.

Tulossa

10.6. klo 17-19, Tiedekulma (Yliopistonkatu 4)

Globaalisti väestö kasvaa, ja maapallon kantokyvystä ollaan syystä huolissaan. Suomen alhaisten syntyvyysennusteiden luulisi siis olevan ilouutisia. Vaan eivätpä olekaan: suomalainen yhteiskunta ja etenkin monet siihen liittyvät talousmekanismit on rakennettu sen oletuksen varaan, että uudet sukupolvet ovat aina suunnilleen edellisten kokoisia. Taloushuolien lisäksi Suomessa ollaan huolissaan myös perheiden hyvinvoinnista, sillä ihmiset toivovat enemmän lapsia kuin saavat. Alhaiseen syntyvyyteen on siis reagoitava jotenkin, mutta miten? Millaisia ristiriitoja ekologista, taloudellista tai sosiaalista kestävyyttä painottavat valinnat aiheuttavat väestöpolitiikkaan, vai aiheuttavatko? Kenellä on vastuu?

Näihin kysymyksiin etsitään vastausta Väestöliiton ja Helsingin yliopiston järjestämässä keskustelussa Uppoaako Suomi? Ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden tasapainoa etsimässä. Panelisteina keskustelussa ovat Helsingin yliopiston lehtori Pasi Heikkurinen, Kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila, Väestöliiton hallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aula ja Talouspolitiikan arviointineuvoston tutkija Allan Seuri. Keskustelun juontaa Ylioppilaslehden päätoimittaja Susanne Salmi. Keskusteluun on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Keskustelun Facebook-sivu.

Syksyllä 2019: Väestö ja muuttoliike

Miten maahan- ja maastamuutto vaikuttavat Suomen väestöön, ja miten haluamme niiden vaikuttavan? Tästä keskustellaan elo-syyskuussa 2019. Tarkemmat tiedot yleisölle avoimesta tilaisuudesta päivitetään tälle sivulle.

Menneet tilaisuudet

2.4. Ytimessä perhe

Kaksi vanhempaa, 1.8 lasta, koira, auto ja omakotitalo. Siinä tyypillinen suomalaisen perheen ihanne vielä 2000-luvun alussa. Nyt ihanne on ainakin lapsiluvun osalta muuttunut radikaalisti, mikä on saanut niin yksittäiset kansalaiset kuin perhe- ja taloustutkijat huolestumaan.

Miksi alhainen syntyvyys on ongelma? Miksi ennen niin ruusuinen pikkulapsiaika on muuttunut pelätyiksi ruuhkavuosiksi? Miten työelämän pitäisi muuttua, jotta työn ja perheen yhteensovittaminen olisi helpompaa?

Näitä kysymyksiä pohdittiin Väestöliiton ja Helsingin Sanomien järjestämässä keskustelutilaisuudessa Ytimessä perhe. Katso keskustelun tallenne osoitteessa: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006055968.html

6.2. klo 16.30-18: Ympäristödialogeja: Miten lastenhankinnasta tulisi puhua? Syntyvyyttä, väestönkasvua ja ympäristöhaasteita käsittelevän tilaisuuden järjesti Ympäristötiedon foorumi yhdessä Koneen Säätiön ja Maj ja Tor Nesslingin Säätiön kanssa. Tapahtuman tallenne löytyy Ympäristötiedon foorumin sivuilta.

11.2. klo 17.15-19: Sukupuutto-teemailta. Tilaisuuden järjesti Suomalainen Tiedeakatemia. Sukupuuttoa pohdittiin sekä perhetutkimuksen että ekologian näkökulmista. Tilaisuus on osa Tiedeakatemian avointen yleisötilaisuuksien sarjaa. Tapahtuman tallenne löytyy Tiedeakatemian sivuilta.

Yksin asuminen ja yksinäisyys 27.11. klo 17-19 Minervatori, Siltavuorenpenger 5A

Katso täältä keskustelun videotallenne ja lue täältä HS:n yksinäisyys-viikon jutut.

Valtaosa meistä asuu yksin jossain elämänvaiheessa. Yksin asumisen mahdollisuus on hyvinvointivaltion saavutus vai onko sittenkään? Millaisia ongelmia yksin asumiseen liittyy? Kuka Suomessa asuu yksin? Ovatko yksin asuvat yksinäisiä, ja miltä yksin asuvien yksinäisyys tuntuu?

Tutkimus ja kokemus kohtaavat Väestöliiton Yksinäisyys-keskustelussa 27.11.2018 klo 1719 Minervatorilla, Siltavuorenpenger 5A, Helsingin Kruununhaassa. Emma Terämä Suomen ympäristökeskuksesta, Annina Lindberg Nyyti ry:stä ja Osmo Kontula Väestöliitosta sekä Niina Junttila Turun yliopistosta pohtivat yksin asumisen ja yksinäisyyden kipukohtia ja miten eri toimijat voisivat näihin vaikuttaa. Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Suvi Vihavainen. Yleisön toivotaan kommentoivan keskustelua aktiivisesti niin paikan päällä kuin twiiteillä.

Paikalle ovat tervetulleita kaikki yksin asuvat, yksinäiset ja heidän läheisensä sekä tutkijat, media ja muut aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Glögitarjoilu.

Tervetuloa!

Maailman syntyvyys 14.11. klo 8.30-10 Porthania, Yliopistonkatu 3, Helsinki

Lue Laura Londenin puhe kokonaisuudessaan sekä blogimme ja uutisemme tapahtumasta.

Tapahtuma Facebookissa

Miksi naiset ympäri maailmaa saavat enemmän tai vähemmän lapsia kuin he haluavat? Mikä on Suomen syntyvyyden tämänhetkinen tilanne? Millainen on miesten rooli? Toteutuvatko lisääntymisoikeudet Suomessa? Entäpä maailmalla? Kuinka Suomen kehitysyhteistyö edistää seksuaali- ja lisääntymisoikeuksia kehitysmaissa?

Tilaisuuden aikana julkaistava YK:n väestörahaston State of World Population 2018 -raportti keskittyy tarkastelemaan lisääntymisoikeuksien toteutumista ympäri maailmaa ja niiden vaikutusta syntyvyyteen. Raportti korostaa valintojen voimaa: valinnat voivat muuttaa maailmaa ja vapailla valinnoilla on suora yhteys syntyvyyteen sekä perhekokoihin.

Tule kuulemaan vastaus ylläoleviin kysymyksiin sekä keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa! Tilaisuudessa kahvitarjoilu.

Panelisteina:
Anne-Mari Virolainen, Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri
Laura Londén, UNFPA:n varapääjohtaja
Hanna Sarkkinen, Kansanedustaja (Vasemmistoliitto) ja Eduskunnan väestö- ja kehitysryhmän puheenjohtaja
Silja Silvasti, Väestöliiton hallituksen varapuheenjohtaja
Anneli Miettinen, Kelan tutkija

Vapaaksi hedelmällisyysahdistuksesta? -paneelikeskustelu 14.11.
Felicitas Mehiläinen järjestää paneelikeskustelun 14.11. klo 17.30 alkaen nykytaiteen museo Kiasmassa (Mannerheiminaukio 2), jossa käsitellään mm. miten selvitä lastenhankinnan odotusten, vaatimusten ja biologian ristipaineessa.

Asiantuntijakeskustelijat tilaisuudessa ovat Felicitas Mehiläisen lapsettomuuslääkärit Tiina Hakala-Ala-Pietilä sekä Tarja Olkinuora, tutkimusprofessori Mika Gissler (THL), tutkimusprofessori Anna Rotkirch (Väestöliitto) sekä Strictly Style -blogin Hanna Väyrynen. Tilaisuuden juontaa toimittaja Reetta Räty.