Tutoris Oy palkittiin perheystävällisen työkulttuurin edistäjänä

19.1.2016 klo 13:00

Puheterapeutti Maija Talvi ja toimialajohtaja Sari Arffman vastaanottivat palkinnon.

Mediatiedote 19.1.2016

Oululainen kuntoutus- ja hoivapalveluyritys Tutoris Oy on valittu vuoden 2015 Elsa Enäjärvi-Haavion palkinnon saajaksi. Palkinto koostuu kunniakirjasta ja 3 000 eurosta ja valinnan tekee Kotisisaropiston kannatusyhdistyksen rahaston hoitokunta. Palkintoperusteissa todetaan, että naisvaltainen kasvuyritys Tutoris huomioi esimerkillisellä tavalla perheystävällisen työkulttuurin. Työnteon joustavuutta, työn ja perhe-elämän yhteensovittamista ja henkilöstön hyvinvointia tuetaan etätyöskentelyn, viestintäteknologian ja toimivien perhevapaajärjestelyjen avulla.

Tutoris on palkittu aikaisemminkin. Vuonna 2011 se valittiin Suomen parhaaksi ja Euroopan 15. parhaaksi työpaikaksi. Vuonna 2012 yritys voitti Kansainvälisen Entreprenur of the Year -yrittäjäkilpailun Pohjois-Suomen alueella. Työtyytyväisyys on Tutoriksessa korkealla tasolla, peräti 97 % työntekijöistä on tyytyväinen työpaikkaansa. Yritys tuottaa kuntoutus- ja hoivapalveluita valtakunnallisesti ja työllistää noin 160 henkilöä. Tutoris on myös mukana Väestöliiton koordinoiman Perheystävällinen työpaikka -ohjelman pilotoinnissa.

Perheystävällinen työpaikka -ohjelman pilotointi käynnistyy

Perhe-elämän ja työn onnistunut yhteensovittaminen on kaikkien etu. Perheystävällinen työnantaja on hyvämaineinen ja houkutteleva työnantaja. Perheystävälliset käytännöt parantavat sekä työtyytyväisyyttä että yritysten tuottavuutta.

Väestöliitto tukee ihmisten työssä jaksamista Perheystävällinen työpaikka -ohjelman avulla tarjoamalla yrityksille ja yhteisöille työkaluja perheystävällisten käytäntöjen kehittämiseen. Ohjelman kehittäminen ja pilotointi ovat juuri käynnistymässä. Työnantajista ovat Tutoris Oy:n lisäksi mukana mm. Suomen Terveystalo Oy, DNA Oy, Varova Oy, Kansaneläkelaitos, Suomen Vanhempainliitto ry, Barnavårdsföreningen i Finland rf, Miessakit ry, ja Lastensuojelun Keskusliitto ry. Ohjelman toteuttaminen edellyttää työnantajalta halua kehittää perheystävällisiä käytäntöjään pitkäjänteisesti. Väestöliitto tukee mukana olevia organisaatioita kehittäen samalla ohjelmaa lopulliseen muotoonsa. Onnistunut ja hyväksytty pilotointi oikeuttaa Perheystävällinen työpaikka -merkin käyttöön.

Elsa Enäjärvi-Haavion palkinto

Väestöliitto ry:n hallitus perusti Elsa Enäjärvi-Haavion palkinnon keväällä 2000. Ensimmäinen palkinto jaettiin vuonna 2001 Enäjärvi-Haavion 100-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Palkinto jaetaan Kotisisaropiston kannatusyhdistyksen rahaston tuotosta joka toinen vuosi naiselle, joka työssään tai toiminnassaan on merkittävästi osallistunut perhe- ja väestöpolitiikan kehittämiseen tai edistänyt naisen osallistumismahdollisuuksia perheen, työn tai yhteiskunnallisen toiminnan piirissä. Palkinto jaettiin nyt ensimmäisen kerran yhteisölle. Aikaisempia palkinnonsaajia ovat olleet mm. professori Riitta Jallinoja, professori Lea Pulkkinen, taiteilija Kristiina Louhi ja kirjailija Katriina Järvinen.

Filosofian tohtori Elsa Enäjärvi-Haavio oli Väestöliitto ry:n hallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja 1940-luvun ajan kuolemaansa saakka. Hänen työhönsä liiton hallituksessa kuuluivat erityisesti kotisisarkoulutuksen ideointi, luominen ja johtaminen.

Lisätietoja:

Eija Koivuranta