Raisa Cacciatorelle Warelius palkinto

1.7.2016

Väestöliiton vanhemmuuskeskuksen johtaja, lastenpsykiatri Raisa Cacciatore sai Suomen tietokirjailijat ry:n jakaman 12 000 euron Warelius-palkinnon Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa 1.7.2016.

Warelius-palkintoja jaetaan kaksi ja ne myönnetään vuosittain tietokirjailijoille, joilla on laaja ja korkealaatuinen tietoteostuotanto tai joilla on ollut merkittävä vaikutus suomalaiseen tietokirjallisuuteen. Suomen tietokirjailijat tituleeraa Cacciatorea suomalaisen seksuaalikasvatuksen keulakuvaksi tiedotteessaan.

– Elokuussa valmistuu uusin, pitkään suunniteltu tietoaluevaltaus ”Keho on leikki” pienten lasten seksuaalikasvatusopas ammattilaisille. Unelmani on, että tämän kirjan avulla aihe saataisiin myös varhaiskasvatuksen osaksi, ettei se ole enää villi aihe seuraavatkin 10 vuotta. Lapset ansaitsevat asiallista ohjausta ja ikätasoista tietoa, eikä vanhoja pölyisiä myyttejä seksuaalisuutensa perustaksi, toteaa Raisa Cacciatore itse. Hän aikoo käyttää Warelius-palkinnon lasten seksuaalikasvatuksen tutkimiseen.

Raisa Cacciatore (s. 1956) on lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri ja Vanhemmuuskeskuksen johtaja. Tietokirjailijana ja terveystiedon alan oppikirjailijana hän on kirjoittanut runsaasti oppaita ja tietoteoksia lasten, nuorten, perheiden ja ammattilaisten tueksi muun muassa seksuaalisuudesta, aggressiokasvatuksesta, mielen hyvinvoinnista ja itsetunnosta. Hänet tunnetaan myös aktiivisena mediavaikuttajana ja nuorten seksuaalivalistajana.

Warelius-palkinto on jaettu vuodesta 1985 lähtien ja se on nimetty ensimmäisenä varsinaisena suomenkielisenä tietokirjailijana pidetyn Antero Wareliuksen (1821-1904) mukaan.

Palkinnonsaajista päättää Suomen tietokirjailijat ry:n palkintolautakunta, johon kuuluvat vuonna 2016 puheenjohtajana Paula Havaste sekä jäseninä Hannele Cantell, Markku Monni, Anne Mäntynen ja Kari Vaijärvi. Warelius-palkinnot rahoitetaan Kopiostan keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla. Palkinnot jakavat Suomen tietokirjailijat ry:n puheenjohtaja Markku Löytönen ja yhdistyksen palkintolautakunnan puheenjohtaja Paula Havaste.

Toisen palkinnon sai oppikirjailija Jukka Mäkinen matematiikan opetuksen edistämisestä.

Lisätietoja:

Raisa Cacciatore, raisa.cacciatore(at)vaestoliitto.fi, p.040 529 7155