Kumita: Kaikilla nuorilla ei ole varaa turvalliseen seksiin

26.9.2016 klo 09:00

Mediatiedote maailman ehkäisypäivänä 26.9.2016

Kaikilla nuorilla ei ole varaa turvalliseen seksiin

Kumita-kampanja jakaa kondomin ja tietoa jokaiselle 8.-luokkalaiselle

Kumita-kampanja lähetti tänä syksynä yläkoulujen kautta 65 000 kahdeksasluokkalaiselle kondomin ja pienen tietovihkosen. Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama Kumita on suunnattu yläkouluikäisille ja sen toteuttavat Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kampanja kertoo myönteisellä tavalla nuorille kondomin käytöstä seksitautien ehkäisymenetelmänä.

Kondomi jaetaan nuorille joko 8. luokan terveystarkastuksen tai terveystiedon tunnin yhteydessä. Pelkkä kondomin saaminen ei riitä kartuttamaan nuoren tieto- ja taitovarantoa seksiasioissa. Hän tarvitsee myös yksilöllistä apua ja tukea oman kehitykseensä ja seksuaalisuutensa käsittelyyn. Yläkoulun terveydenhoitajat arvostavat sitä, miten Kumita-kondomin jakaminen madaltaa kynnystä antaa nuorelle tietoa ja seksuaalikasvatusta.

”Kondomin antaminen on laajempi juttu kuin ajatellaan. Se on nuorelle esimerkki positiivisesta asenteesta ehkäisyä ja kondomia kohtaan, helpottaa kondomiin liittyvien asioiden puheeksi ottamista ja madaltaa kynnystä käyttää kumia tositilanteessa. Asiaa voi ajatella niinkin, että kondomilla voi säästää julkisten palveluiden kuluja jatkossa, kun ei tarvitse hoitaa seksitauteja ja ei toivottuja raskauksia”.
yläkoulun terveydenhoitaja

”Pelkkä ehkäisyn antaminen ei riitä. Nuorelle on kerrottava miksi ja miten sitä kumia sitten käytetään.”
yläkoulun terveydenhoitaja

Nuorten on tärkeä saada tutustua kondomiin omassa rauhassa, jo ennen kuin sille on käyttöä. Kondomi ehkäisyvälineenä tulee tutuksi.

”Se, että sain kumin koulusta, on just cool. Niillä ehkä vähän pelleillään, koska se on vähän arka aihe. Mutta oikeesti ne kiinnostaa ja niihin tutustutaan sitten itsekseen. Uskon, että ite käytän, kun on sen aika. En kyllä halua tauteja.. enkä lapsia varsinkaan”.
tyttö 8. lk

”On tärkeetä ja pitää ehdottomasti jatkua. Tää voi olla monelle eka ja ainut paikka mistä voi saada tietoa näistä asioista. Ja saada sen kortsun ekaa kertaa käteen.”
tyttö 8. lk

Maksuton ehkäisy tuo inhimillisiä ja taloudellisia säästöjä

Tutkimusten mukaan maksuton ehkäisy ei lisää nuorten yhdyntöjä tai holtitonta käyttäytymistä. Päinvastoin, valveutunut ja itseään kunnioittava nuori käyttää ehkäisyä, jos siihen annetaan mahdollisuus. Kunnissa joissa ehkäisy on nuorille maksutonta, nuorten raskaudet, seksitautiluvut ja julkisen terveydenhuollon kulut ovat laskeneet.

– On huomioitava myös, että ehkäisyä käyttävät vähiten he, jotka sitä eniten tarvitsevat, eli heikommassa sosiaalisessa ja taloudellisessa tilanteessa elävät nuoret. Peruskoulussa nuoret ovat keskenään tasa-arvoisessa asemassa, siksi oikea-aikainen, koulussa toteutettava kondomi-kampanja toimii, kehityspäällikkö Tuulia Råmark Väestöliitosta korostaa.

Kumita palvelee nuoria käyttäjiä eri kielillä. Mobiilisovellusta voi pelata puhelimella suomeksi tai ruotsiksi. Kumita.fi-sivustolta löytyy tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivustolla voi pelata Kumimania-peliä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja:

Tuulia Råmark