17.11.2010

Nukketeatteri Sampon taiteellisen johtajan Maija Baricin taitavissa käsissä ovat syntyneet myös Viuhu-hiiri ja Törö-possu.

Lehdistötiedote 17.11.2010

Enäjärvi-Haavio-palkinto teatterinjohtaja Maija Baricille
”Tärkeintä maailmassa ovat yhteiset hetket”

Väestöliitto palkitsi tänään Nukketeatteri Sampon taiteellisen johtajan Maija Baricin hänen pitkäjänteisestä työstään lastenkulttuurin parissa lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

– Taiteen ja lastenkulttuurin parissa tehtävä arvokas työ tukee hienolla tavalla lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia, sanoo Väestöliiton toimitusjohtaja Helena Hiila. Hiila korostaa, että perheet kaipaavat tänä päivänä yhteistä aikaa ja yhteisiä kokemuksia. Maija Baric on vuosikymmenten ajan teatterinjohtajana ja monipuolisena taiteilijana tuonut ilon ja oivalluksen hetkiä lukemattomien lasten ja perheiden elämään.

Maija Baric on toiminut Nukketeatteri Sampon taiteellisena johtajana, ohjaajana ja nukentekijänä vuodesta 1977. Hänen kirjansa Nukketeatteria sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon 1997 ja se on käännetty jo yhdeksälle kielelle. Baric on lisäksi mm. säveltänyt ja sanoittanut lastenlauluja ja tehnyt useita kuvakirjoja. Nukketeatteriin hän siirtyi valmistuttuaan ensin lastentarhanopettajaksi vuonna 1972. – Nukketeatteri kuitenkin imaisi minut mukaansa matkustaessani Euroopassa. Prahassa näin ammattimaisesti toteutetun nukketeatteriesityksen, jonka kautta eteeni avautui huikea uusi maailma. Halusin opiskella alaa Prahassa ja tuoda sen jälkeen oppini Suomen lasten ja perheiden iloksi.

Baric kertoo, miten nukketeatteriesitys herättää erilaisia tunteita ja mielikuvia lapsissa ja heidän vanhemmissaan. Kotona esityksen hellyttävät hahmot jatkavat pitkään elämäänsä mielikuvituksellisissa leikeissä, ja uudet vempaimet unohtuvat nurkkaan. – Toivon, että esityksistämme kaikenikäiset voivat ammentaa arkeensa voimaa, lohtua ja iloa.

– Maailmassa, jossa sekä riemut että tragediat ovat kaiken aikaa läsnä, kaikkein arvokkainta ovat yhteiset hetket. Toivoisin, että suomalaisissa perheissä voitaisiin hieman höllätä. Keskityttäisiin läsnäoloon ja pieniin hetkiin, yhdessäoloon ja läheisiin ihmissuhteisiin. Työ ja muut kiireet eivät lopulta ole niin tärkeintä – lapsi on pieni vain lyhyen hetken verran, muistuttaa Baric.

Väestöliitto myöntää Elsa Enäjärvi-Haavio-palkinnon joka toinen vuosi naiselle, joka on työllään tai toiminnallaan merkittävällä tavalla osallistunut perhe- ja väestöpolitiikan kehittämiseen tai edistänyt naisten osallistumismahdollisuuksia perheen, työn tai yhteiskunnallisen toiminnan piirissä. Palkinto jaettiin nyt neljännen kerran.

Lisätietoja:
Helena Hiila