Helsinki Pride: Mun vuoro puhua – Nuorten näkemyksiä translaista

21.6.2018

Mediatiedote 21.6.2018

Näyttely avaa nuorten kokemuksia nykyisestä translaista

Väestöliitto ja sen nuorisotyöryhmä toteuttavat Helsinki Pride -viikolla yhdessä Annantalon kanssa näyttelyn Mun vuoro puhua – Nuorten näkemyksiä translaista. Kymmenen sukupuolivähemmistöön kuuluvaa nuorta kertoo taiteen keinoin, millä tavalla kokonaisuudistusta kaipaava Suomen translaki vaikuttaa heidän elämäänsä.

"Meidän, nuorten transihmisten asema yhteiskunnassa on todella heikko. Nykyinen translaki altistaa sukupuolivähemmistöön kuuluvia nuoria erilaisille syrjinnän ja näkymättömyyden kokemuksille sekä ihmisoikeusloukkauksille jo pienestä pitäen. Silti nuorten kokemukset usein syrjäytetään yhteiskunnallisessa keskustelussa. Nyt on aika antaa näille kokemuksille ääni", kertoo sukupuoleton vaikuttaja, Väestöliiton nuorisotyöryhmän Havu Härmä, joka vastaa näyttelyn toteutuksesta.

Tekstiä, valokuvaa ja lisättyä todellisuutta yhdistelevä näyttely järjestetään Annantalon takapihalla osoitteessa Annankatu 30. Näyttely on avoinna yleisölle Pride-viikon maanantaista perjantaihin 25.–29.6.18 klo 13–20. Maanantaina 25.6. klo 13–16 paikalla järjestetään 13–25-vuotiaille nuorille suunnattu näyttelyn avajaisjuhla. Avajaiset ovat osa Nuorten Pride -viikkoa.

Väestöliitto otti viime vuonna kantaa translain uudistamiseksi. Väestöliitto kannattaa translain uudistamista ja korvaamista sukupuolen moninaisuuden tunnustavalla ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien transsukupuolisten itsemääräämisoikeutta turvaavalla lainsäädännöllä.

Lisätietoja:

Havu Härmä, Väestöliiton nuorisotyöryhmä, nuorisotyoryhma@vaestoliitto.fi