Helsinki Pride: Tule mukaan Väestöliiton tapahtumiin!

25.6.2018

Helsinki Pride 2018
Väestöliitto: Ääntä translaista, seksistä ja turvallisista ulostuloista

Mun vuoro puhua -näyttely käynnistää Helsinki Pride -viikon Väestöliiton osalta maanantaina 25.6. Näyttelyssä sukupuolivähemmistöön kuuluvat nuoret kertovat, miten kokonaisuudistusta kaipaava Suomen translaki vaikuttaa heidän elämäänsä. Annantalon takapihan (Annankatu 30) lavalle rakennettu näyttely on avoinna yleisölle maanantaista perjantaihin klo 13–20. Maanantaina klo 13–16 on mainio tilaisuus kilistää Nuorten Pride -viikko juhlavasti käyntiin avajaisjuhlassa, joka on tarkoitettu erityisesti 13–25-vuotiaille nuorille. Tervetuloa!

Väestöliitto otti viime vuonna kantaa translain uudistamiseksi. Väestöliitto kannattaa translain uudistamista ja korvaamista sukupuolen moninaisuuden tunnustavalla ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien transsukupuolisten itsemääräämisoikeutta turvaavalla lainsäädännöllä.

Sateenkaari-ihmisen ulostulo läheisille voi herättää monenlaisia tunteita ja kysymyksiä. Mitä saa tuntea ja mitä jos kysyykin hölmösti? Miten käsitellä omia, mahdollisesti ristiriitaisia, tunteita – ja olla samalla turvallinen läheinen lapselleen, puolisolleen, vanhemmalleen tai ystävälleen? Tämä on aiheena Perhesuhdekeskuksen ja Väestöliiton yhteistyössä järjestettävässä Läheisinfossa keskiviikkona 27.6. klo 18–19.30. Paikkana on Väestöliiton Väentupa (Kalevankatu 16, sisäpiha). Tilaisuudessa puhuvat mm. Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä Terhi Väisänen sekä Translasten ja -nuorten perheet ry:n asiantuntija Riikka Aapalahti. Tilaisuuden jälkeen on mahdollista jäädä keskustelemaan yhdessä.

Tidigare på dagen, 13–13.15 samtalar Befolkningsförbundets Susanne Ingman-Friberg och Anders Huldén på svenska om att komma ut som ung och om trygga vuxna på perheaikaa.fi:s Facebook-sida.

Seksistä pidetään ääntä Nuorten Pride Housessa, eli Nuorten toimintakeskus Hapessa (Sörnäisten rantatie 31) perjantaina 29.6. klo 14–16. Hivpointin justwearit.fi-työn kanssa järjestettävässä Ääntä seksistä-työpajassa jutellaan seksin ilosta, seksitavoista, rajoista sekä siitä, miten näistä voi kommunikoida oman ja kumppani(e)n nautinnon ja turvallisuuden edistämiseksi. Työpaja on suunnattu 13–25-vuotiaille, ja siinä jakaudutaan pienempiin ryhmiin. Työpajassa tarjotaan tarvittaessa tulkkausta ruotsiksi, englanniksi ja espanjaksi.

Kaikkiin tilaisuuksiin on liikuntavammaisille esteetön pääsy.

Helsinki Pride -viikko huipentuu lauantaina 30.6. Pride-kulkueeseen ja Kaivopuistossa järjestettävään Puistojuhlaan. Tervetuloa mukaan Senaatintorille klo 12 kokoontuvaan kulkueblokkiimme tai tervehtimään meitä puistojuhlan Järjestötorin ständille! Tunnistat ständimme kesäkumi-maskotista, ja meiltä voit napata mukaasi myös oman Kesäkumin!

Seuraa viikon aikana Väestöliittoa Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja YouTubessa; julkaisemme mm. kiinnostavia blogeja ja uusia podcasteja. #väestöliitto @vaestoliitto @nuortenvaestoliitto @poikienpuhelin @perheaikaa.fi

• Sateenkaariparit on uusi tietokokonaisuus, joka käsittelee sateenkaaripareille erityisiä kysymyksiä ja heitä erottavia tekijöitä liittyen mm. omaan identiteettiin ja sosiaaliseen tukeen.
  • Mun Sateenkaari on podcast-sarja nuorille. Osat 1-3 julkaistaan ma-ke sivuillamme: www.vaestoliitto.fi/nuoret
  • Kohti arvostavaa kohtaamista -podcasteissa keskustellaan siitä, miten sateenkaariperheitä voidaan paremmin huomioida ja tukea sosiaali- ja terveysalalla sekä opetusalalla.

Helsinki Pride: Tule mukaan Väestöliiton tapahtumiin!