Tukea mustasukkaisuuteen verkossa

14.8.2018

Mustasukkaisuus voi tuhota parisuhteen – nyt apua ja tukea saatavilla verkossa

TIEDOTE 14.8.2018

Miltei jokainen ihminen on joskus mustasukkainen. Mustasukkaisuuden tunne herää, kun ihminen kokee hänelle tärkeän ihmissuhteen olevan uhattuna. Parhaimmillaan mustasukkaisuus voi vahvistaa suhdetta, sillä se voi esimerkiksi saada panostamaan suhteeseen enemmän. Liiallinen mustasukkaisuus on kuitenkin haitaksi parisuhteelle. Se onkin varsin yleinen syy parisuhdeongelmiin ja eroihin. Pahimmillaan mustasukkaisuudella voi olla hyvin vakaviakin seurauksia, ja se on toisiksi yleisin henkirikoksen motiivi Suomessa.

Mustasukkaisuus tunteena ei sinänsä ole millään tavoin haitallinen. Ongelmallista siitä tulee, jos henkilö toimii sen pohjalta haitallisin tavoin. Haitallista toimintaa voi olla esimerkiksi jatkuva riitely, kumppanin syyllistäminen tai kontrollointi, kumppanin viestien salaa lukeminen ja väkivalta tai sillä uhkaaminen. Näiden haitallisten tapojen tilalle on mahdollista opetella rakentavampia tapoja toimia. Tällaisia tapoja voidaan opetella esimerkiksi psykoterapiassa, mutta nyt niitä voi oppia myös kotisohvalta käsin, mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmaa käymällä. Omahoito-ohjelmasta voi hyötyä niin mustasukkainen itse kuin hänen kumppaninsakin.

Mustasukkaisuuden omahoito-ohjelma on Väestöliiton ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) kehittämä matalan kynnyksen apu mustasukkaisuuteen. Ohjelmaa voi käydä kuka tahansa, ilman lähetettä, ja maksutta. Ohjelma perustuu tutkitusti tehokkaisiin keinoihin helpottaa mustasukkaisuutta. Omahoito-ohjelma löytyy Mielenterveystalo.fi -sivustolta osoitteesta www.mielenterveystalo.fi/mustasukkaisuudenomahoito. Käy tutustumassa, ja opi ymmärtämään mustasukkaisuutta paremmin!

Lotta Heiskanen, psykologi & psykoterapeutti, Väestöliitto
lotta.heiskanen@vaestoliitto.fi / 09 228 05 255

Saara Halme, psykologi, projektipäällikkö, HUS, IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja, saara.halme@hus.fi / 050 573 4630

Jan-Henry Stenberg, psykologi & psykoterapeutti, linjajohtaja, HUS, IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja, jan-henry.stenberg@hus.fi / 050 427 0656