Kumita-kampanja alkoi maailman seksuaaliterveyspäivänä 4.9.

4.9.2019 klo 08:00

Mediatiedote 4.9.2019

Väestöliiton Kumita-kampanja kannustaa kasiluokkalaisia harjoittelemaan kondomin käyttöä
–  Joka kolmas yhdynnässä olleista ei ollut käyttänyt kondomia

Maailman seksuaaliterveyspäivänä 4.9.2019 käynnistyvä Väestöliiton Kumita-kampanja kannustaa nuoria harjoittelemaan kondomin käyttöä, vaikka ensimmäiseen seksikertaan toisen kanssa olisi vielä pitkä aika. 8.-luokkalaisista joka viides on jo ollut yhdynnässä. Kumita-kampanjan kysely paljastaa, että 8.-luokkalaisten asenteet kondomin käyttöä kohtaan ovat myönteisiä, mutta silti joka kolmas yhdynnässä olleista ei käyttänyt kondomia.

Kumita-kampanja lähettää kaikille Suomen 8.-luokkalaisille kouluille kondomit, jotka on tarkoitus jakaa joko seksuaaliterveyttä käsittelevällä terveystiedon oppitunnilla tai terveystarkastuksen yhteydessä. Kuudetta kertaa käynnistyvä kampanja vaikuttaa yhdessä muun seksuaalikasvatuksen kanssa nuorten taitoihin ja tietoihin seksuaaliterveydestä.

Yli puolet Kumitan kyselyyn vastanneista 329 kasiluokkalaisesta kertoo harjoitelleensa kondomin käyttöä. Tämä oli vuosittain toistettavan Kumita-kyselyn ainoa kohta, jossa näkyi merkittävä muutos verrattuna edellisvuoteen, jolloin vain reilu kolmannes kertoi harjoitelleensa sitä.

Asenteet kondomin käyttöä kohtaan ovat 8.-luokkalaisilla pääosin myönteisiä. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että lähes joka kolmas yhdynnässä olleista ei ollut käyttänyt kondomia. Kaikkiaan joka viides 8.-luokkalainen on kyselyn mukaan ollut yhdynnässä. Yhdynnässä olleista 15 prosenttia ei tiedä, ettei kondomien ostolle ole ikärajaa.

Pojista suurempi osa (57 %) oli harjoitellut kondomin käyttöä kuin tytöistä (47 %). Kumita muistuttaa, että kaikkien kannattaa harjoitella kondomin käyttöä, sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Kondomia tarvitaan paitsi emätin- ja anaaliyhdynnässä myös suuseksissä. Kumitan nettisivuilta löytyvät ohjeet kondomin käyttöön sekä suuseksisuojan tekemiseen kondomista.

Seksuaalikasvatus suojaa riskikäyttäytymiseltä

Vanhemmilla ja koulun ammattilaisilla on merkittävä rooli siinä, miten nuoret suhtautuvat kondomiin ja laajemminkin omaan seksuaaliterveyteensä. Niistä kasiluokkalaisista, jotka kertoivat, etteivät ole saaneet lainkaan ohjausta ja neuvontaa kondomin käyttöön, vain joka viides kertoi harjoitelleensa sitä.

Tänä vuonna Kumita-kampanja muistuttaa erityisesti nuorten vanhempia siitä, kuinka tärkeitä seksuaalikasvattajia he ovat. Seksuaalisuudesta ja ehkäisystä kannattaa puhua nuorelle, vaikka se tuntuisikin kiusalliselta.

– Asiallisen tiedon saaminen parantaa nuoren kykyä pitää itsestään huolta ja välttää riskejä. Seksuaalisuudesta, seksistä tai ehkäisystä puhuminen ei altista riskikäyttäytymiselle eikä ole kimmoke aikaisemmin aloitettaviin seksikokemuksiin, vaan päinvastoin, muistuttaa nuorten seksuaalisuuden asiantuntija Maria Nikunlaakso Väestöliitosta.

Yksi tavallisimmista syistä siihen, ettei nuori käytä seksissä ehkäisyä on se, että ehkäisyä ei ole hankittu etukäteen. Siksi Kumita suosittelee, että keskustelujen lisäksi jokainen vanhempi ostaisi nuorelleen kondomeja hyvissä ajoin. Näin nuori saa viestin, että hän on tärkeä ja hyväksytty juuri omana itsenään ja että hänellä on kaikissa tilanteissa oikeus suojella itseään ja kehoaan.

Lisätietoja:
Maria Nikunlaakso
nuorten seksuaalisuuden asiantuntija, Väestöliitto
maria.nikunlaakso@vaestoliitto.fi
www.kumita.fi

Kumita on vuonna 2014 käynnistynyt, yläkouluille suunnattu seksuaalivalistuskampanja, jonka rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö ja toteuttaa Väestöliitto. Tänä syksynä Kumita lähetti yläkouluihin noin 70 000 kondomia opetuskäyttöön ja jaettavaksi kahdeksasluokkalaisille. Vuoden 2019 Kumita-kampanjan yhteydessä pilotoidaan ennaltaehkäisevästi myös C-hepatiittitietoisuuden levittämistä 8.-luokkalaisille. Pilottialueina toimivat Kymenlaakso ja Kainuu, joissa nuorten (20–24-vuotiaiden) tartuntatapaukset ovat olleet kasvussa.

Kumita-sivustolla on mm.

- ohjevideo kondomin käyttöön https://kumita.fi/kondomi/

. linkki suuseksisuojan teko-ohjeisiin https://www.fressis.fi/artikkeli/suuseksisuoja-kondomista-tee-se-itse-nain/

. tietoa seksuaalioikeuksista https://kumita.fi/seksuaalioikeudet/

. pelejä koulun seksuaalikasvatusoppitunneilla käytettäväksi (Kumimania, Kumita-appi)

. neuvoa koulun ammattilaisille siitä, miten ottaa seksuaalisuus ja ehkäisy puheeksi nuoren kanssa, esimerkkivideot terveydenhoitajalle ja terveystiedon opettajalle https://kumita.fi/ammattilaisille/

- vanhemmille ohjeet siihen, miten ottaa seksuaalisuus ja ehkäisy puheeksi nuoren kanssa https://kumita.fi/miten-ottaa-puheeksi-seksi-ja-ehkaisy-oman-nuoren-kanssa/

Kumita-kampanja alkoi maailman seksuaaliterveyspäivänä 4.9.