Toukokuussa puhutaan panemisesta!

29.4.2020

Puhutaan panemisesta on opiskelijajärjestöjen Suomen Lukiolaisten Liiton ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry:n sekä Väestöliiton, Sexpon ja Nuorten Exitin yhteinen kampanja, jossa nuoret puhuvat viikon ajan seksistä ja seksuaalisuudesta Lukiolaisten liiton ja SAKKI ry:n Instagramissa.

Kolmatta kertaa järjestettävä Puhutaan panemisesta -kampanja korostaa, että nuorten tukena on asiantuntijoita, jotka voivat auttaa löytämään vastauksia kiperiin kysymyksiin ja tarjoavat ajankohtaista tietoa seksistä, seksuaalisuudesta, suostumuksesta, nautinnosta, moninaisista ihmissuhteista sekä itsemääräämisoikeudesta.

Nuoret opiskelijat saivat myös itse vaikuttaa viikon teemoihin. Kampanjaviikon aikana kuullaan tietoa muun muassa fetisseistä, monisuhteisuudesta, seksiin liittyvästä kommunikaatiosta, seksin moninaisuudesta sekä nautinnosta – eli juuri niistä teemoista, joita ei välttämättä käsitellä koulujen seksuaalikasvatuksessa.

Asiantuntijamme, seksuaalineuvoja ja seksuaalikasvattaja Sari Hälinen iloitsee siitä, että nuorten oma ääni kuuluu vahvasti kampanjassa:
“Vaikka kampanjaviikon aikana puhutaan moninaisesti panemisesta ja seksistä, on yhtä tärkeää puhua myös tunteista, kommunikaatiosta sekä siitä, kuinka selvitä pakeista tai mitä on tärkeää muistaa, jos käyttää seksissä seksivälineitä. Seksuaalikasvatus voi olla niin paljon muutakin kuin perinteistä ehkäisyvalistusta!"

Tänä vuonna myös toisen asteen opiskelijahuoltoon kuuluville ammattilaisille on tehty videoita, joissa asiantuntijat ja nuoret muistuttavat siitä, miksi aikuistuville nuorille on tärkeää antaa laadukasta ja laaja-alaista seksuaalikasvatusta. Videot ovat nähtävillä Youtube-kanavallamme.

Puhutaan panemisesta -kampanjaviikko toteutetaan 4.–8.5.2020 Instagramissa @lukiolaiset ja @sakkiry. Löydät koko kampanjatiedotteen täältä.

Viikon aikataulu:

Maanantai 4.5. @lukiolaiset & @sakkiry - Seksin moninaisuus

Tiistai 5.5. @sakkiry - Seksiin ja suhteisiin liittyvät tunteet ja kommunikaatio

Keskiviikko 6.5. @lukiolaiset - Erilaiset seksi- ja suhdemuodot

Torstai 7.5. @sakkiry - Turvallisempi seksi

Perjantai 8.5. @lukiolaiset - Seksuaalinen nautinto

Lisätiedot:

Sosiaalipoliittinen asiantuntija Iiris Hynönen, Suomen Lukiolaisten Liitto, 050 377 7729, iiris.hynonen@lukio.fi

Yhteisöllisyyden asiantuntija Hanna-Maria Häkkilä, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry, 044 733 2850, hanna-maria.hakkila@sakkiry.fi

Asiantuntija Sari Hälinen, Väestöliitto, 050 302 5935, sari.halinen@vaestoliitto.fi

Toukokuussa puhutaan panemisesta!