Miten pääsen mukaan aktoriksi?

Voit hakea aktoriksi jos olet Suomeen muuttanut koulutettu nainen, osaat suomea sen verran että pystyt keskustelemaan mentorin kanssa eikä sinulla ole koulutustasi vastaavaa työpaikkaa. Olet valmis sitoutumaan yhteiseen prosessiin noin 8 kuukauden ajaksi.

Miten pääsen mukaan mentoriksi?

Voit hakea mentoriksi, jos olet koulutettu, avarakatseinen, pitkään suomalaisessa työelämässä toiminut nainen ja haluat ammatillisesti tukea Suomeen muuttanutta koulutettua naista. Olet valmis sitoutumaan yhteiseen prosessiin noin 8 kuukauden ajaksi.

Milloin voin hakea mukaan Womento-ryhmään?

Uusien osallistujien haku on kaksi kertaa vuodessa - keväällä ja syksyllä. Hausta ilmoitetaan Väestöliiton kotisivuilla ja henkilökohtaisesti kaikille niille, jotka hakivat, mutta eivät pääseet mukaan edelliseen ryhmään. Parhaiten kuitenkin pystyt seuraamaan Womenton ajankohtaiset uutiset Facebook-ryhmässämme

Välittääkö toiminta työpaikkoja?

Mentorointitoiminta ei välitä työpaikkoja mutta hankkeessa pyritään edistämään aktoreiden työmarkkinaosaamista monin eri tavoin. Mentorilta ja toiminnasta kokonaisuudessaan saatava tuki on mm. henkistä (vertaistukea muulta ryhmältä), sosiaalista (mentorin verkostoihin tutustuminen) tiedollista (tietoa työmarkkinoista ja yhteiskunnasta, myös ns. hiljaista tietoa), taidollista (työnhakuvalmiuksien kehittyminen).

Miksi toiminta on suomenkielinen?

Toiminnan tavoitteena on vahvistaa maahan muuttaneiden kielitaitoa. Monelle maahan muuttaneelle on vaikeaa löytää mielekkäitä paikkoja missä harjoittaa kielitaitoa kielituntien ulkopuolella! Suomen kielen taito on suomalaisilla työmarkkinoilla ja kotoutumisessa hyvin tärkeää.

Millä paikkakunnilla Womento toimii?

Mentorointiryhmiä järjestetään tällä hetkellä vain Helsingissä, mutta on avoin kaikkialta tuleville osallistujille.

Vuosina 2012-2014 Womenton mentorointiryhmiä oli myös Porvoossa ja Turussa.

Miten voimme järjestää vastaavaa työuramentorointitoimintaa omalla paikkakunnallamme?

Mallin toimivuuden kannalta on tärkeää, että paikallinen toimija ottaa toteutuksesta päävastuun. Väestöliitto tukee toimintaa kouluttamalla toimintamalliin ja olemalla tukena paikallisen toteutuksen käynnistämisessä ja toteutuksessa. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.