Miten pääsen mukaan aktoriksi?

Voit hakea aktoriksi jos olet Suomeen muuttanut koulutettu nainen tai mies, osaat suomea sen verran että pystyt keskustelemaan mentorin kanssa eikä sinulla ole koulutustasi vastaavaa työpaikkaa. Olet valmis sitoutumaan yhteiseen prosessiin noin 8 kuukauden ajaksi.

Miten pääsen mukaan mentoriksi?

Voit hakea mentoriksi, jos olet koulutettu, avarakatseinen, pitkään suomalaisessa työelämässä toiminut nainen tai mies ja haluat ammatillisesti tukea Suomeen muuttanutta koulutettua naista. Olet valmis sitoutumaan yhteiseen prosessiin noin 8 kuukauden ajaksi.

Milloin voin hakea mukaan Womento ryhmään?

Uusien osaallistujien haku on kaksi kertaa vuodessa - keväällä ja syksyllä. Hausta aina ilmoitetaan meidän kotisivuillamme ja henkilökohtaisesti kaikille, jotka hakivat mutta eivät pääseet mukaan edelliseen ryhmään. Parhaiten kuitenkin pystyt seuraamaan Womenton ajankohtaiset uutiset Facebook-ryhmässämme

Välittääkö hanke työpaikkoja?

Hanke ei välitä työpaikkoja mutta hankkeessa pyritään edistämään aktoreiden työmarkkinaosaamista monin eri tavoin. Mentorilta ja hankkeelta kokonaisuudessaan saatava tuki on mm. henkistä (vertaistukea muulta ryhmältä), sosiaalista (mentorin verkostoihin tutustuminen) tiedollista (tietoa työmarkkinoista ja yhteiskunnasta, myös ns. hiljaista tietoa), taidollista (työnhakuvalmiuksien kehittyminen).

Miksi hanke on suomenkielinen?

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa maahan muuttaneiden kielitaitoa. Monelle maahan muuttaneelle on vaikeaa löytää mielekkäitä paikkoja missä harjoittaa kielitaitoa kielituntien ulkopuolella! Suomen kielen taito on suomalaisilla työmarkkinoilla ja kotoutumisessa hyvin tärkeää.

Onko hanke avoin miehille?

Hanke ottaa mukaan toimintaan myös miehiä.

Millä paikkakunnilla Womento toimii?

Hanke toimii tällä hetkellä vain Helsingissä, mutta on avoin kaikialta tuleville osallistujille.

Vuosina 2012-2014 Womenton mentorointiryhmiä oli myös Porvoossa ja Turussa.Oulussa toimii Oulun kaupungin ylläpitämää työuramentrointia maahanmuuttajille.

Miten voimme järjestää vastaava työuramentorointitoiminta meidän paikakunnalla?

Mallin toimivuuden kannalta on tärkeää, että paikallinen toimija ottaa toteutuksesta päävastuun. Väestöliitto  tukee toimintaa kouluttamalla toimintamalliin ja olemalla tukena paikallisen toteutuksen käynnistämisessä ja toteutuksessa. Kiinnostuitko? Ota yhteytä.