Kolumni

Riippumattomuuden ihanne johtaa riippuvuuteen

13.10.
Itselleni kaikkein mullistavin viimeaikainen löydös liittyy teoriaan ihmisten tunteiden säätelystä. Nykyään ajatellaan, että koko ihmisen kehollinen apparaatti on tavallaan syntynyt yhteisen säätelyn kautta. Sitä myös säädellään koko ajan yhdessä. Altistamme oman hermostomme jatkuvasti toisten hermostolle pienissä kohtaamisen hetkissä. Huomaamatta säätelemme toisia ja tulemme itse säädellyiksi. Samaan aikaan, kun ymmärrämme yhä paremmin tätä riippuvuutta toisistamme, yleinen ihanne näyttää olevan riippumattomuus.

Voiko tyytyminen olla hyvää elämää?

28.9.
Menestystarinoissa sankari pudottaa painoaan 20 kg, juoksee maratonin, multitaskaa ja tekee väitöskirjaa äitiyslomallaan. Hän hyppää pois oravanpyörästä, luopuu huippuammatistaan ja kouluttautuu uudelleen. Hän näyttää keski-ikäisenä vielä paremmalta kuin kaksikymmentä vuotta sitten.

Parisuhteellakin on stressiraja

14.9.
”Kaikkihan me ollaan kivoja Kanarialla”, totesi eräs viisas kollega. Rentona, levänneenä, ja mukavia asioita tehden ihmisen parhaat puolet voivat tulla esiin.

Kirjoja parisuhteesta, terveydestä ja mielenterveydestä

Kirja-arvostelu: Vaikuttavuuden arviointi pari- ja perheterapiassa

2.10.
Terje Tildenin ja Bruce Wamboldin toimittama teos ”Routine Outcome Monitoring in Couple and Family Therapy” esittelee kiinnostavasti hoidon vaikuttavuuden arviointia pari- ja perheterapiassa. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Esimerkit ovat norjalaisesta sosiaali- ja terveydenhuollosta. Kirjoittajat esittelevät mittareita ja käytänteitä palautteen keräämiseen asiakkailta.

Suoraa puhetta uskottomuudesta mieheltä miehelle

6.9.
Psykologi ja kokenut yhdysvaltalainen kliinikko Robert Weiss on riippuvuuksien asiantuntija. Hän on kirjoittanut ja puhunut mediassa laajalti mm. digitaalisen viestinnän vaikutuksista ihmissuhteisiin. Hänen uusin kirjansa on Out of The Doghouse – A Step-by – Step Relationship Saving Guide for Men Caught Cheating. Health Communications (2017)

Kaunokirjallisuutta

Nostalgiaa, jättikauluksia ja Beatles-tukkia

15.8.
Yle Areenalla on nähtävissä uusintana laadukas TV-dokumentti Kansankodin kuokkavieraat. Kymmenen prosenttia suomalaisista muutti 1960- ja 70-luvuilla työn perässä Ruotsiin. Ja töitähän saatiin. Lasten tehtävä oli toimia tulkkeina ja asioiden hoitajina. Aikuisten kielitaito määritti paikan työelämässä ja yhteiskunnassa. Perheet sopeutuivat, kun oli pakko. Vain pieni määrä palasi takaisin.

Kun mies on naimisissa työnsä kanssa

21.11.2016
Sähköauto Teslan kehittäjän ja yksityisten avaruusrakettien rakennuttajan Elon Muskin elämäkerta on kuin mitä fantastisin seikkailuteos. Pikkupojasta lähtien nero, yksinäinen Elon tekee asioita edellä muita. Hänestä kehkeytyy bisnesvoittaja ja pysäyttämätön innovaatiohurjastelija Kalifornian Piilaaksossa.

Elokuvia parisuhteesta

Parisuhde-elokuvien aatelia

31.5.2016
Ohjaaja Maïwennin elokuva Huuma kertoo juuri siitä, mitä nimi kuvaa. Se on elokuva intohimosta ja repivästä rakkaudesta.

Brooklyn (2015)

12.4.2016
Elämä 1950-luvun Irlannissa on yksinkertaista ja niukkaa. Tulevaisuus ei tarjoa nuorelle naiselle paljon mahdollisuuksia.

Elegantti tarina kahden naisen välisestä rakkaudesta

10.3.2016
Carol on hienostunut, herkkä ja ehjä kuvaus kypsän yläluokkaisen naisen Carol Airdin (Cate Blanchett) ja nuoren Therese Belivetin (Rooney Mara) rakkaussuhteesta. Tarina sijoittuu New Yorkiin ja 50-luvulle.

Parisuhdetutkimusta tiiviisti

Äidiksi yllättäen

25.9.
Uusin kansainvälinen perhetutkimuksen huippujulkaisu Journal of Marriage and Family kertoo artikkelissaan yllätysäideistä. Mitä tapahtuu, kun nainen tekee päätöksen jäädä vapaaehtoisesti lapsettomaksi – mutta sitten lopulta käykin toisin?

Kuukausivaihtelut avioerojen vireillepanossa

12.9.
Avioero pannaan vireille jättämällä käräjäoikeuteen avioerohakemus, jonka voi jättää yksi puolisoista tai molemmat yhdessä. Suomessa avioerohakemukset jätetään yleisimmin tammi- ja elokuussa, joulukuussa jätetään vähiten hakemuksia.

Miten saisin puolisoni haluamaan minua?

29.8.
Parisuhteen alkupuolella intohimo on usein voimakasta. Toiseen tutustuminen syvemmällä tasolla on palkitsevaa. Molemmat parisuhteen osapuolet ovat virittäytyneitä ymmärtämään toisen kehoa ja mieltä. Pikku hiljaa ajan kuluessa oma rakastettu tulee tutummaksi ja suurin intohimo alkaa kadota. Usein myös kokemus omasta erityisyydestä toisen silmissä hieman hiipuu.