Kolumni

Uskottomuudesta voi päästä yli!

3.4.
Oletko elänyt vuosikymmeniä kaksoiselämää, hairahtanut hetkeksi vai pettänyt puolisoasi työkaverin kanssa niin huolellisesti, että et koskaan tule jäämään kiinni? Vai oletko flirttaillut netissä ihan viattomasti, mutta se muuttuikin intiimiksi suhteeksi, josta et ole kyennyt perääntymään? Mikä tahansa on tyylilajisi, ellei puolisosi tiedä siitä eikä hyväksyisi sitä, olet pettänyt häntä.

Ei ole vaikeampaa saavutettavaa kuin tavallinen elämä

20.2.
On suuri ilo kohdata terapiasohvalla nuoria pareja ja kuunnella heidän haaveitaan tulevaisuudesta. Todella moni nuori puoliso huokaa: ”Haluaisin tavallisen elämän!” Minusta suurempaa saavutusta ei olekaan.

Kiitos, kun olet siinä!

2.2.
On hyvin tavallista, että katsahtaessa omaan puolisoon näkee kaikki ne puutteet, joita toisella on. Puoliso voisi olla aikaansaavampi, puheliaampi ja romanttisempi. Arjessa huomio kiinnittyy asioihin, jotka toinen on jättänyt tekemättä, ei niinkään niihin, jotka toinen on tehnyt. Valmiina odottava ruoka jää noteeraamatta, kun keittiö on siivoamatta. Emme huomaa puettua lasta, vaan puuttuvan pipon. Olisikin kiinnostava tietää, mitä tapahtuisi parisuhteelle, jos laittaisi silmilleen kultasankaiset silmälasit, joiden takaa näkyisikin puutteiden sijaan kaikki kiitoksen arvoinen. Ainakin tutkimusten mukaan tämä olisi kannattavaa.

Kirjoja parisuhteesta, terveydestä ja mielenterveydestä

Lue lapselle monimuotoisista perheistä

2.3.
Luin tämän mainion ja humoristisesti kuvitetun kirjan kannesta kanteen heti, kun sain sen käsiini. Kirja on lastenkirja, joka sopii myös aikuisille, jotka haluavat päivittää tietojaan monimuotoisista perheistä.

Opas itsemyötätunnon harjoittamiseen

1.2.
Suomalaiset eivät perinteisesti ole olleet kovin aktiivisia myötätunnon harjoittajia. Myötätuntoa riittää helposti toisille, muttei itselle. Nyt suomalaisille on olemassa opas itsemyötätunnon harjoittamiseen. Sen on kirjoittanut turkulainen työterveyspsykologi Ronnie Grandell.

Kaunokirjallisuutta

Kun mies on naimisissa työnsä kanssa

21.11.2016
Sähköauto Teslan kehittäjän ja yksityisten avaruusrakettien rakennuttajan Elon Muskin elämäkerta on kuin mitä fantastisin seikkailuteos. Pikkupojasta lähtien nero, yksinäinen Elon tekee asioita edellä muita. Hänestä kehkeytyy bisnesvoittaja ja pysäyttämätön innovaatiohurjastelija Kalifornian Piilaaksossa.

Sukkelat muistelmat

6.9.2016
Tirskahtelen nauruun, kun luen professori emeritus Antti Eskolan pohdintakirjaa Vanhuus. Tämä herra ei silottele mitään. Hän toivoo kuolinilmoitusta, jossa ei maalailtaisi kaunistelevasti ”Rakkaamme” nukkui pois, ja ”jäämme kaipaamaan”. Hänestä olisi parempi juttu, että kuolinilmoituksessa lukisi suunnilleen näin: ”professori nukkui pois ja olemme helpottuneita”.

Elokuvia parisuhteesta

Parisuhde-elokuvien aatelia

31.5.2016
Ohjaaja Maïwennin elokuva Huuma kertoo juuri siitä, mitä nimi kuvaa. Se on elokuva intohimosta ja repivästä rakkaudesta.

Brooklyn (2015)

12.4.2016
Elämä 1950-luvun Irlannissa on yksinkertaista ja niukkaa. Tulevaisuus ei tarjoa nuorelle naiselle paljon mahdollisuuksia.

Elegantti tarina kahden naisen välisestä rakkaudesta

10.3.2016
Carol on hienostunut, herkkä ja ehjä kuvaus kypsän yläluokkaisen naisen Carol Airdin (Cate Blanchett) ja nuoren Therese Belivetin (Rooney Mara) rakkaussuhteesta. Tarina sijoittuu New Yorkiin ja 50-luvulle.

Parisuhdetutkimusta tiiviisti

Milloin hakeutua pariterapiaan?

13.4.
Pariterapiaan hakeutumisen yleisimpiä syitä ovat vuorovaikutuksen ongelmat, riitely, etääntyminen kumppanista ja parisuhteen kriisit. Parisuhteen kriisi voi olla esimerkiksi ero, uskottomuuden paljastuminen tai lapsettomuus. Pariterapia on masennuksen ja alkoholiriippuvuuden yksi hoitomuoto.

Eron syyt vaimojen ja miesten silmin

7.2.
Erojen syiden ymmärtäminen on tärkeää, jotta voitaisiin kehittää keinoja parisuhteiden parantamiseksi. Psykologian alan tutkija Hannah Williamson kumppaneineen tutki parisuhdeongelmien syntyä. Missä vaiheessa liittoa ongelmat ilmenivät?

Väestöliiton parisuhdekeskuksen kysely: Kolmannes miehistä unelmoi romanttisesta ajasta puolison kanssa

18.1.
Miesten parisuhdekokemuksista on nyt saatavilla uutta tietoa. Marraskuussa 2016 Väestöliiton kyselyyn vastasi 110 miestä. Verkossa julkaistuissa avoimissa kysymyksissä käsiteltiin muun muassa sitä, kokevatko miehet itsensä parisuhteissaan rakastetuiksi, miten parisuhde on vastannut heidän toiveitaan, toivoisivatko he puolisonsa muuttuvan jollakin tavalla, missä asioissa he ovat onnistuneet mielestään parhaiten parisuhteissaan ja mitä unelmia heillä on vielä toteuttamatta puolisonsa kanssa.