Tältä sivulta voit katsoa tallenteena Väestöliiton asiantuntijoiden pitämiä nettiluentoja parisuhdeaiheista. Videot ovat tallenteita liveluennoista. Alussa on muutama minuutti koneiden latausaikaa.

Työ ei saa hajottaa perheitä. Viime vuosikymmenellä työ on tullut entistä stressaavammaksi ja parisuhteen hoitaminen entistä tärkeämmäksi, mutta se on vaikea asia muistaa. Jos parit ottavat mallia omista vanhemmistaan, moniakaan deitti-iltoja heillä ei luultavasti ollut. On tavallista ajatella, että ”ennen” parisuhteet hoitivat itse itsensä, vai hoitivatko? Katso Heli Vaarasen luento täältä.

Parisuhdeväkivalta: Mitä on väkivalta parisuhteessa? Luento vastaa kysymykseen, miten väkivalta parisuhteessa kehittyy, millä tavalla se traumatisoi uhria ja miten väkivaltaisesta suhteesta on mahdollista irrottautua. Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

I love my partner: Finnish psychologists and counsellors of the family federation of finland have created a couple relationship game. It is based on research, clinical experience and pure fun. Come along and listen to the lecture. Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Kestävä parisuhde ja sitoutuminen. Mitä sitoutuminen tarkoittaa ja miten parisuhteen saa kestämään? Sanotaan, että parisuhdetta pitää ylläpitää ja päivittää, mitä se tarkoittaa? Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Mustasukkaisuus parisuhteessa. Jotta voisit olla mustasukkainen, sinulla täytyy olla parisuhde, jonka menettämistä pelkäät, ja kilpailija, jolle pelkäät menettäväsi kumppanisi. Mustasukkaisuutta kuvaavat parhaiten tunteet loukkaantuminen, viha ja pelko. Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Seksuaalisuus parisuhteen arjessa. Rakkaussuhteeseen kuuluu myös seksuaalista toimivuutta ja seksuaalisen alueen jakamista, mutta mikä merkitys seksillä on arkipäivän elämässä? Katso Keijo Markovan nettiluento täältä.

Valkoisia valheita ja vähän muutakin? – valehtelu parisuhteessa. Mitä on valehtelu parisuhteessa? Luottamus on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista kestävässä parisuhteessa, joten on syytä ymmärtää valehtelun juuria ja sen dynamiikkaa. Miksi parisuhteessa valehdellaan toiselle ja mikä on ok? Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Pettäminen ja petetyksi tuleminen. Oletko pettänyt joskus tai oletko itse tullut petetyksi? Tällä nettiluennolla Väestöliiton parisuhdekeskuksen johtaja Heli Vaaranen kertoo pettämisestä molempien osapuolien näkökulmasta. Katso nettiluento täältä.

Millainen on sopuisa ero? Miten avioero voisi sattua lapsiin ja aikuisiin mahdollisimman vähän? Mitkä ovat eron sekä eroilmoituksen hyvät käytännöt, ja minkälaiset toimet eroprosessin aikana vähentävät eronneiden välisiä konflikteja pysyvästi? Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Avioeron hyvät käytännöt. Miten avioero voisi sattua lapsiin ja aikuisiin mahdollisimman vähän? Mitkä ovat eron sekä eroilmoituksen hyvät käytännöt, ja minkälaiset toimet eroprosessin aikana vähentävät eronneiden välisiä konflikteja pysyvästi? Katso Heli Vaarasen nettiluento täältä.

Elämän mullistavat muutokset. Parisuhde, perheellistyminen, muutto, läheisen kuolema… Kaikki nämä ovat elämän siirtymävaiheita, tai muutoksia. Näihin muutoksiin voivat vaikuttaa sekä sisäiset, että ulkoiset tekijät ja ne voivat olla esim. henkilökohtaisia tai yhteiskunnallisia. Miten nämä kaikki asiat vaikuttavat rakkauteen ja parisuhteeseen? Katso Keijo Markovan nettiluento täältä.

Rakkauden rakennusaineet. Jokainen meistä tarvitsee toista ihmistä, läheisyyttä ja rakkautta. Tällä nettiluennolla parisuhdeterapeutti Keijo Markova avaa vuorovaikutuksen merkitystä hyvien ihmissuhteiden kehittymiselle. Katso luento täältä.

Työttömyyden vaikutus parisuhteeseen. Vaikeana talousaikana yhä useampi perhe kohtaa työttömyyden aiheuttamaa epävarmuutta ja stressiä. Tällä luennolla käsittelemme työttömyyden vaikutuksia puolisojen hyvinvointiin ja tunne-elämään. Katso Elina Nurmisen video täältä.

Miten ymmärtää puolisoa? Jokaisessa parisuhteessa on vaiheita, jolloin toista on hankala ymmärtää. Joskus pienikin katse tai kipeään kohtaan osunut sana voi laukaista pariskunnalle tyypilliset väärinkäsitykset. Katso Elina Nurmisen nettiluento täältä.

Kosketuksen merkitys. Pieni vauva romanialaisessa lastenkodissa lakkasi syömästä ja kuihtui vähitellen pois. Rhesus-apina ei kiintynytkään kovaan ruoka-annostelijaan, vaan pehmeään karvapalaan. Sairaalassa havaittiin, että keskoset kasvoivat 47 % nopeammin, jos heitä kosketeltiin. Vasta 50-luvulla alettiin ymmärtämään, että ihminen tarvitsee toisen ihmisen kosketusta voidakseen hyvin. Kosketus näyttää olevan meille yhtä tärkeää kuin ravinto. Katso Anna Salmen nettiluento täältä.

Kaikki Väestöliiton Perheaikaa-palvelun nettiluennot löydät osoitteesta: https://www.perheaikaa.fi/nettiluennot/

Haluatko antaa nettiluennoistamme ruusuja tai risuja? Anna palautetta tästä.