Kohti arvostavaa ammatillista kohtaamista -podcast, osa1

Tässä podcastissa keskustellaan siitä, miten sosiaali- ja terveysalalla sekä opetusalalla sateenkaariperheitä voidaan paremmin huomioida ja tukea. Podcastissa kuullaan sateenkaariperheellisten omia kokemuksia ammattilaisten kohtaamisesta. Haastateltavana on Väestöliiton psykologi ja psykoterapeutti Lotta Heiskanen, toimittajana Sari Hälinen. Podcastin aiheina ovat: Mitä sateenkaariperheet ovat? Miten lapsia tehdään sateenkaariperheissä? Mihin seksuaalisuuden identiteetin ja sukupuolen lokerointia tarvitaan? Kuuluuko sateenkaariperheellisyydestä kertoa?

Tietoa sateenkaaripareista Väestöliiton sivulla
Tietoa sateenkaariperheet ry:n sivulla
Lastenkirjallisuutta sateenkaariperheistä

Kohti arvostavaa ammatillista kohtaamista -podcast, osa2

Tässä podcastissa kuullaan, miten sosiaali- ja terveysalalla sekä opetusalalla sateenkaariperheitä voidaan paremmin huomioida ja tukea. Podcastissa kuullaan sateenkaariperheellisten koskettavia kokemuksia ammattilaisten kohtaamisesta. Haastateltavana on Väestöliiton psykologi ja psykoterapeutti Lotta Heiskanen, toimittajana Sari Hälinen. Podcastin aiheina ovat: Miten sateenkaariperheen vanhemmat voivat Suomessa? Miten sanoilla voi luoda sateenkaariperheitä kunnioittavaa tilaa? Millaisia erityistarpeita sateenkaariperheillä on? Miten äitiyslaki muuttaa sateenkaariperheiden asemaa? Miten sateenkaariperheen lapselle voi kertoa alkuperästään? Mitä ammattilaisten tulee tietää sateenkaarevista perheistä?

Aarnio, K., Kallinen, K., Kylmä, J. & Rotkirch, A. (2017) Sateenkaariperheiden lasten ja nuorten hyvinvointi ja kokemukset. Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja, D 62/2017. Väestöliitto. Helsinki.
Tietoa äityslaista: http://aitiyslaki.fi/

Kohti arvostavaa ammatillista kohtaamista -podcast, osa 3

Tässä podcastissa kuullaan, miten sosiaali- ja terveysalalla sekä opetusalalla sateenkaariperheitä voidaan paremmin huomioida ja tukea. Podcastissa kuullaan sateenkaariperheellisten koskettavia kokemuksia ammattilaisten kohtaamisesta. Haastateltavana on Väestöliiton psykologi ja psykoterapeutti Lotta Heiskanen, toimittajana Sari Hälinen. Podcastin aiheina ovat: Mitä tutkimukset kertovat sateenkaariperheiden lasten hyvinvoinnista? Kiusataanko sateenkaariperheiden lapsia? Mitä lapselle tarkoittaa se, että vanhemmat ovat samaa sukupuolta? Mitä tarkoittaa vähemmistöstressi? Mitä voi tehdä, jos ammattilainen mokaa sateenkaariperheen kohtaamisessa? Voiko seksuaalista suuntautuneisuutta tarkoituksellisesti muuttaa?

Allen, M., & Burrell, N. (1996). Comparing the impact of homosexual and heterosexual parents on children: Meta-analysis of existing research. Journal of Homosexuality, 32, 19-35.

Allen, M., & Burrell, N. (2002). Sexual Orientation of the Parent: The Impact on the Child. Teoksessa M. Allen & R.W. Preiss (Toim.), Interpersonal communication research: Advances through meta-analysis (s. 125-143). Mamwah, NJ: Usum Associates Publishers.

American Psychological Association. (2012). Guidelines for Psychological Practice With Lesbian, Gay and Bisexual Clients. American Psychologist, 67(1), 10-42.

Crowl, A. L., Ahn, S., & Baker, J. (2008). A meta-analysis of developmental outcomes for children of same-sex and heterosexual parents. Journal of GLBT Family Studies, 4, 385-407.

Biblarz, T. J., & Stacey J. (2010). How does the gender of parents matter? Journal of Marriage and Family, 72, 3-22.

Gartrell N, Bos H. (2010) US National Longitudinal Lesbian Family Study: Psychological Adjustment of 17-Year-Old Adolescents. Pediatrics. 126(1):1-9.

Regnerus, M. (2012). How different are the adult children of parents who have same-sex relationships? Findings from the New Family Structures Study. Social Science Research, 41, 4, p. 758-770.

Tasker, F. (2010). Same-sex Parenting and Child Development: Reviewing the Contribution of Parental Gender. Journal of Marriage and Family, 72, 35-40.