Tälle sivustolle on koottu sinkun hyvinvointia lisääviä tehtäviä. Tehtävät ovat Väestöliiton Parisuhdekeskuksen psykologien laatimia.

Harjoitukset

Perhejuhlista selviytyminen yksin - esimerkkinä joulu

22.12.2015
Yksineläjille joulu ei ole helppo juhla. Monet liittyvät lapsuuden perheensä seuraan, jotkut pakenevat ulkomaille. Toiset taas valitsevat työntekemisen aattona, jos se on mahdollista. Perhejuhlan aikana mielessä saattaa pyöriä yksinäisyyteen liittyvät ajatukset.

Kiitollisuusharjoitus

21.12.2015
Pysähdy hetkeksi miettimään ihmistä, jolle olet kiitollinen.

Tunnista kiintymystyylisi

20.12.2015
Me kaikki opimme lapsuudessamme oman tyylimme olla läheisissä ihmissuhteissa. Tällainen kiintymystyyli määräytyy sen perusteella, minkälaista hoivaa olemme saaneet. Koemme olomme turvallisiksi ihmissuhteissa, jos tarpeisiimme on vastattu lapsena.

Hylätyksi tulemisen pelko – vanhan käsikirjoituksen pysäyttäminen

19.12.2015
Sinkun omat pelot voivat olla erityisen pinnassa tapailusuhteen alkuvaiheessa. Pelko saa sinkun tulkitsemaan väärin treffikaverin ajatuksia. Väitän, että moni tapailusuhde kariutuu tämän vuoksi. Tämä tehtävä sopii erityisesti sellaisille sinkuille, jotka pelkäävät torjutuksi tulemista.

Erota treffikaverisi ajatukset omistasi

19.12.2015
Ajattelu on vaikeaa. Ihminen sekoittaa jatkuvasti omat ja toisten ajatukset keskenään. Mitä voimakkaampi tunnekokemus meillä on jostain asiasta, sitä todennäköisemmin tunne värittää käsitystämme kanssaihmisistä ja heidän mielenliikkeistään.

Opettele nauramaan omille mokillesi

18.12.2015
"Nainen nousee pois bussista ja kävelee kodin suuntaan. Takaa alkaa kuulua tukahdutettua naurua ja miehen tirskuntaa. Nainen vilkuilee taakse. Tirskunta jatkuu, iso mies tirskuu..."

Positiivisen aggression harjoitus

17.12.2015
Mieti jotain tilannetta lähiaikoina, jolloin sinun olisi pitänyt puolustaa itseäsi, mutta et jostain syystä osannut/kyennyt. Mene nyt mielikuvissasi tähän tilanteeseen ja toimi toisella tavalla. Sano tuolle toiselle ihmiselle juuri ne asiat, jotka olisit halunnut sanoa.

Musiikki antaa mielelle liikkumatilaa

15.12.2015
Musiikki aktivoi aivoja vilkastuttamalla niiden verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Joidenkin tutkijoiden mielestä musiikki on ihmiselle elintärkeää.

Voimavarakartoitus

14.12.2015
Resilienssillä tarkoitetaan kykyä selvitä vastoinkäymisistä. Voit kasvattaa resilienssiäsi tutkimalla olemassa olevia voimavarojasi.

Voimaa kulttuurista

13.12.2015
Varaa itsellesi tänään aika, jolloin harrastat jotakin kulttuuriin liittyvää. Voit mennä elokuviin, teatteriin, konserttiin tai vaikkapa taidenäyttelyyn. Jos on mahdollista, niin ota mukaan ystäväsi jakamaan kokemus kanssasi.

Oman kehon hyväksyminen

12.12.2015
Tullessasi suihkusta, kylvystä tai saunasta pysähdy peilin eteen. Katsele alastonta vartaloasi arvottamatta sitä.

Kerää voimia luonnosta

11.12.2015
Jo vartin oleilu luonnossa voi laskea verenpainettasi. Luonnossa liikkuminen parantaa vastuskykyäsi ja laskee stressihormoneiden tasoa. Huolehdi siitä, että hyödynnät luonnon terveysvaikutukset säännöllisesti.

Sukupuu-tehtävä

9.12.2015
Sukupuun avulla voit pohtia läheistesi tapoja olla parisuhteessa, kun olit lapsi. Tämä on tärkeää siksi, että ihminen oppii omat parisuhdemallinsa vanhemmiltaan ja tärkeiltä läheisiltään.

Elämän neljä pöydänjalkaa

7.12.2015
Elämä on kuin pöytä. Jotta pöytä olisi tasapainossa, sen kaikkien neljän jalan tulee olla yhtä pitkiä ja tukevasti maassa. Tässä harjoituksessa esittelemme yhden mallin tasapainon etsimiseksi. Jos tämä malli ei sovi sinulle, voit keksiä omat pöydänjalkasi.

Keksi itsellesi treffimantra

5.12.2015
Voit esimerkiksi toistaa mielessäsi ennen treffejä: ”Olen rakastettava ja ihana nainen/mies. Ja treffikumppanini on rakastettava ja tutustumisen arvoinen tyyppi.”

Lietso leikillisyyttä

4.12.2015
Leikillisyys on spontaaniutta, ulospäinsuuntautuneisuutta, luovuutta ja hauskuutta. Leikilliset ihmiset kokevat vähemmän stressiä, kuin ei-leikilliset – ja jos heillä onkin stressiä, he selviävät siitä muita paremmin. He viihtyvät yksinkin, sillä he osaavat viihdyttää itseään. Leikillisyys lisää myönteisiä tunteita, mikä puolestaan lisää tyytyväisyyttä elämään.

Rakkauskirje itselle

3.12.2015
Kirjoita itsellesi rakkauskirje sillä välin, kun odotat, että unelmiesi kumppani kirjoittaisi sinulle sellaisen. Kerro itsellesi, mitä kaikkea arvostat itsessäsi. Kannusta itseäsi kaikessa siinä, mitä haluaisit saavuttaa. Aloita kirje "Rakas..."

Ahdistavan tilanteen ennakointi

2.12.2015
Mieti ensin mielessäsi jotain toistuvaa tilannetta, joka herättää sinussa ahdistusta. Onko tilanne kenties ensitreffit netissä tapaamasi tuttavan kanssa? Tuleeko mieleesi ehkä sukujuhlat, joissa huomaat olevasi ainoa sinkku? Tai pelkäätkö pakkien saamista?

Tulevaisuuden taulu

1.12.2015
Ota vanhoja lehtiä ja kortteja ja rakenna itsellesi niistä kollaasina tulevaisuuden taulusi. Mitä toivoisit itsellesi tulevaisuudessa? Mitä haluaisit pitää nykyisestä elämästäsi? Mitä haluaisit muuttaa?