Kuva: Shutterstock.

Nettideittailun myötä on tullut yhä tavallisemmaksi, että ihmiset tapailevat samaan aikaan useampaa ihmistä. Jossain vaiheessa yhdet treffit muuttuvat kuitenkin tapailuksi. Silloin on tärkeä olla rehellinen ja kertoa, että tapailee monia ihmisiä yhtä aikaa. Muuten voi olla vaarana, että toinen on tosissaan sitoutumassa, kun toinen vasta katselee vaihtoehtoja.

Toisen torjuminen ja itse torjutuksi tuleminen ovat kaikille sinkuille tuttuja asioita. Psykologi Lotta Heiskanen (2016) kirjoittaa kolumnissaan: ”lähestymiseen ja siihen vastaamiseen liittyvät ihmiselämän syvimmät kaipaukset, täyttymykset, pelot ja pettymykset”. Oman kiinnostuksen ilmaiseminen toiselle ja omassa kaipauksessa pettyminen ovat vaikeita tunteita. Torjunta herättää herkästi häpeää ja itsetunnon haavoja. Riskin ottaminen vaatii aina rohkeutta ja vaikka lopputulos ei olisi toivotun kaltainen, voi ihminen onnitella itseään siitä, että on uskaltanut kertoa tunteistaan. Myös toisen torjuminen voi tuntua todella pahalta. Ihmiset ovat perustaltaan myötätuntoisia, ja kivun aiheuttaminen toiselle ihmiselle ei ole helppoa. Arvostava, rehellinen ja ystävällinen torjunta on kuitenkin molemmille paras vaihtoehto. Elämä tulee perustaa todellisiin asioihin ja perusteeton toivon ylläpitäminen vain pitkittää toisen kipua.

”Mies oli sellainen, jonka kanssa olisin oikeasti ollut valmis yrittämään ja tekemään töitä suhteen eteen, mutta ei niin ei. En ole päässyt vieläkään yli, vaikka tästä on kulunut jo puoli vuotta. Näen häntä aina välillä ohimennen ja tunteet nousevat aina uudelleen pintaan. Tämän ihmisen hylkääminen on tuntunut kaikkein pahimmalta, koska hänen kanssaan pystyin oikeasti kuvittelemaan jopa yhteisen tulevaisuuden.”

”Deittailu ei ole minulle enää hauskaa, rakastun aina heti ja yleensä kolmen treffin jälkeen naiset lopettavat vastaamasta viesteihini ja sitten lopulta ehkä sanovat, että ’oot kyllä tosi hyvä tyyppi, mutta nyt en pysty oikeen mitään parisuhdetta yms.’”