Koskettamisen voima on suuri. Fyysinen hellyys on sanaton kieli, jolla rakkauden viesti ilmaistaan erityisen hyvin. Toista arvostava, kunnioittava ja hellä kosketus auttaa paria ylläpitämään yhteyttään. Olemme kuitenkin kaikki yksilöitä, emmekä jokainen kaipaa samantyyppistä kosketusta. Siksi parin pitäisi keskustella siitä, minkälaista hellimistä suhteeseen tarvitaan.

Myös seksillä on useimmissa parisuhteissa tärkeä rooli. Seksuaalisuus on ihmisen herkimpiä elämänalueita, jossa näkyvät elämän ilot ja huolet. Seksi on parhaimmillaan aikuisten nautinnollista leikkiä, mutta jaetun seksuaalisuuden ilo ei aina synny ilman vaivaa. Tarvitaan avoimuutta ja uskallusta tarttua härkää sarvista, jos rakastelu ei tunnu toimivan.

Parisuhteen vaikeudet ja vanhempien kuormitus näkyvät tavallisesti haluttomuutena ja seksin väkinäisyytenä. Nämä tilanteet eivät aina korjaudu itsestään, vaan niin seksiin kuin läheisyyteenkin pitäisi panostaa ja niistä pitäisi uskaltaa puhua. Monet naiset esimerkiksi pelkäävät, että lapsen saaminen vaikuttaa heidän haluttavuuteensa miehen silmissä. Miehet eivät kuitenkaan yleensä koe, että naisen viehätysvoima vähenisi lasten syntymisen myötä. Perheeseen liittyvät kokemukset voivat päinvastoin syventää rakastelua, auttaa tuntemaan läheisyyttä ja avittaa seikkailullisuutta. Tärkeää kuitenkin on, että pari haluaa löytää seksille tilaisuuksia. Joskus siihen tarvitaan puhumisen lisäksi luovuutta ja tarttumista hetkeen.

Riikka Riihonen, LT, lastenpsykiatriaan erikoistuva lääkäri

Minna Oulasmaa, pari- ja seksuaaliterapeutti, työnohjaaja, terveydenhoitaja

Suvi Laru, PsM, psykologi, psykoterapeutti, opettaja