1. Empaattinen reflektio organisoi asiakkaan kokemuksen uudelleen, niin että asiakas kenties ensimmäistä kertaa hahmottaa oman tilanteensa. Terapeutti on ikään kuin tunteen sijaiskokija ja uudelleenorganisoija.

2. Validointi

”Olit niin ahdistunut, että et pystynyt ajattelemaan. Kun olemme hyvin ahdistuneita, ajatuksetkin saattavat harhailla.” Validointi tarkoittaa sitä, että toisen tunteet ja ajatukset nähdään ymmärrettävinä ja loogisina.

3. Herättävät ja avaavat kysymykset

”Mitä sinussa tapahtuu, kun kuulet kumppanisi puhuvan noin?”

4. Tehostaminen

”Sinun kokemuksesi on, ettet voi koskaan luottaa häneen, ei ole turvallista olla toisen ihmisen varassa, pitää vain pärjätä aina omillaan. Oliko näin?”Samaa toistetaan yhä uudestaan tunnetasolla. Kysytään ”Ymmärsinkö sinua oikein”.

5. Tunneoletus

Et usko, että jos kumppanisi näkisi tämän tarvitsevan, avuttoman puolen sinusta, että hän voisi hyväksyä sinua. Niin sinulla ei ole muuta keinoa kuin pitää se puoli piilossa ja esittää vahvaa, hyökkäävästi puoliaan pitävää.”

6. Kertominen jostain toisesta (tai itsestä)

”Jostain syystä mieleeni tulee pari, joka…” Kun olet jumissa asiakkaan kanssa eikä mikään tunnu saavan asiakkaassa vastakaikua, voit etäännyttää tilannetta kertomalla tarinan muista. Voi olla, että asiakas löytää joitain yhtäläisyyksiä kertomuksen henkilöiden ja itsensä välillä.