Kuva: Shutterstock

Keräämme tälle palstalle vertaistarinoita parisuhdeongelmien selättämisestä ja uuden yhteyden löytymisestä omaan kumppaniin. Kyselylomakkeelle pääset tästä.

Lisäksi keräämme tarinoita erosta selviytymisestä. Kyselylomakkeelle pääset tästä.

Voit lähettää oman tarinasi myös osoitteeseen vertaistarinat@vaestoliitto.fi

Pidätämme oikeuden lyhentää tekstejä ja poistaa tarinoista tunnistetietoja.

Erosta elämään

Piti surra ja itkut itkeä

11.12.2015
Viiden vuoden seurustelusuhteeni päättyi minun päätökseeni lähteä. Olin jo pitkään miettinyt eroa, mutta en ollut halunnut luopua yhteisistä suunnitelmista naimisiinmenosta ja lasten tekemisestä. Lopulta käsitin, että se suhde ei ollut sellainen, mitä haluan ja tarvitsen ja se mies ei ollut se, kenen kanssa haluan lopun elämäni jakaa.

Aika auttaa erosta selviytymisessä

11.12.2015
Olen 42-vuotias ja ero oli tähänastisen elämäni kamalin kokemus. Olimme yhdessä 23 vuotta, joista 16 naimisissa. Lapsia ei ole. Suhteessa oli loppuaikoina vaikeuksia, mutta ero tuli kuitenkin yllättäen.

Etsimisestä

10.12.2015
Parisuhteeni oli umpikujassa eikä toisella osapuolella ollut minkäänlaista halua jatkaa. Hän oli täysin välinpitämätön. Ero näytti väistämättömältä.

Parisuhteen vaikeuksista uuteen onneen

Kipuilujen kautta takaisin yhteen

11.12.2015
Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa seitsemän vuotta. Näistä seitsemästä vuodesta vietimme yhden vuoden erillämme. Nyt olemme palanneet saman katon alle ja asuneet vuoden yhdessä.

Pitkä tie takaisin toisen luokse

11.12.2015
Aloitimme seurustelun yli kymmenen vuotta sitten. Menimme pian naimisiin ja meille syntyi kaksi lasta. Liittomme päättyi kuitenkin eroon 2011. Takana oli usean vuoden hankala jakso, minä lihoin, turrutin itseäni reissutyöllä ja raskaalla alkoholin käytöllä.