Väestöliitto tekee monialaista työtä seksuaalisuuden, seksuaali- oikeuksien sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden parissa. Toiminta kattaa koko elämänkaaren lapsuudesta nuoruuteen ja aikuisuuteen.

Tältä sivulta löydät tietoa ja palveluja seksuaalisuudesta, seksuaalioikeuksista ja seksuaalikasvatuksesta. Teemoja ovat lasten ja nuorten seksuaaliterveyden edistäminen, poikien tarpeiden erityisyys, monikulttuurisuus, perhe, parisuhde, vanhemmuus, lapsettomuus, kansainvälisyys sekä seksologinen tutkimus. Väestöliitossa on tarjolla seksuaalisuuteen liittyviä palveluita, kuten yksilö- ja pariterapiaa, sekä koulutustarjontaa.

Alla olevia kuvakkeita klikkaamalla pääset lisätiedon pariin eri teemoista ja palveluista.

Väestöliiton kattava tietopankki tarjoaa tukea vanhemmille ja varhaiskasvattajilleTietoa ja verkkopalveluita nuorille seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä
Poikien Puhelimen verkkosivutNuoret, nuoret aikuiset ja parit-yksikkö
Seksuaalikasvatusta lastensuojelulaitoksiin-hankkeen materiaalitNeuvontaa, koulutusta, konsultaatiota sekä materiaaleja maahan muuttaneille että eri alojen ammattilaisille
Tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoistaPerheaikaa.fi-palvelu on suunnattu kaikille lasta suunnitteleville, odottaville sekä pikkulapsiperheiden vanhemmille
Tukea ja palveluita murrosikäisten vanhemmilleKansainvälinen kehitystyö painottuu seksuaaliterveyden ja -oikeuksien maailmanlaajuiseen edistämiseen
Väestöntutkimuslaitoksen seksologinen tutkimustyöVäestöliiton lapsettomuusklinikka
Yksilöterapiaa, pariterapiaa, seksuaaliterapiaa ja koulutustaVäestöliiton nettikaupasta maksullisia materiaaleja
Seksuaalisuus on olennainen osa ihmisyyttä koko elämän ajan. Siihen kuuluvat seksuaalinen kehitys, biologinen sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, sosiaalinen sukupuoli-identiteetti ja sen mukainen rooli, sekä suvun jatkaminen.

Seksuaalisuus voidaan kokea ja ilmaista monin eri tavoin: asenteissa, arvoissa, uskomuksissa ja suhteessa itseen ja toisiin.
Seksuaalioikeudet liittyvät ihmisoikeuksiin ja niillä tarkoitetaan yksilöiden oikeuksia päättää tietoisesti ja vastuullisesti omaan seksuaalisuuteensa liittyvistä asioista. Jokaisella on oikeus määrätä itse omasta kehostaan ja päättää, haluaako olla seksuaalisesti aktiivinen vai ei. Lisäksi seksuaalioikeudet takaavat oikeuden ilmaista ja toteuttaa oman seksuaalisen suuntautumisen mukaista seksuaalisuutta kunnioittaen samalla muiden oikeuksia.