Osmo Kontula,  Tutkimus

Tutkimusprofessori emeritus | Väestöntutkimuslaitos

• osmo.kontula@vaestoliitto.fi

• +358 40 582 7369

Osmo Kontula on Väestöntutkimuslaitoksen tutkimusprofessori emeritus, jonka työnkuvaan kuuluu tutkimusta ja vaikuttamista. Hänen tutkimusaiheitaan ovat seksuaalisuuden trendit Suomessa ja maailmalla (FINSEX-tutkimus), orgasmit, nuorten seksuaaliasiat, seksuaalikasvatus, rakkaus, parisuhteet, parisuhde-erot, perhe- ja seksuaalipolitiikka, syntyvyys ja demografia.

Ennen Väestöliittoa Osmon tutkimukset käsittelivät Helsingin yliopistolla seksuaaliasioita, huumeiden käyttöä ja huumepolitikkaa sekä laman terveysvaikutuksia.

Osmo Kontula on World Association for Sexual Health (WAS) -järjestön hallituksen jäsen ja sen seksuaalikasvatuskomitean puheenjohtaja. Hän on myös tiedelehti Journal of Sex Researchin (JSR) Associate Editor. Hän on toiminut aiemmin Society for the Scientific Study of Sexuality (SSSS) -järjestön puheenjohtajana ja Suomen seksologisen seuran puheenjohtajana. Koulutukseltaan hän on valtiotieteen tohtori (VTT) sosiologiasta.

Osmon julkaisutuotantoon voi tutustua hänen kotisivuillaan.