Murrosikäinen

Murrosikää leimaavat nopeat muutokset kehossa ja mielessä. Oman kehon kasvu ja kehitys pakottavat nuoren kohtaamaan aikuistumisen haasteita ja seksuaalisia tuntemuksia. Älykkyys, nokkeluus, uhma ja rohkeus lisääntyvät. Mieliala saattaa ailahdella, välillä on aamusta iltaan tosi vihainen, välillä uupunut, välillä rakastunut ja välillä energinen.

Tunneäly ja ihmissuhteiden hienovaraiset viestit tulevat entistä merkityksellisemmiksi. Musiikki, taide, lukeminen, päiväkirjat saattavat tarjota kanavan tuulettaa voimakkaina aaltoilevia tunteita. Ystävyyssuhteet ja kavereiden hyväksyntä tulevat entistä tärkeämmiksi. Arvomaailma voi muuttua nopeastikin. Myös looginen ajattelu ja äly lisääntyvät, mutta nuori ei aina hallitse kaikkea tätä mielen sisällä olevaa kuohuntaa.

Keho aikuistuu ja muuttuu lisääntymiskykyiseksi. Omaan kehoon liittyvä epävarmuus ja riittämättömyyden kokemukset ovat nykymaailmassa erityishaaste seksuaalikasvatukselle. Median luomat ulkonäköpaineet saattavat musertaa jotkut nuoret tai johtaa heidät sairaalloiseen kehon muokkaamiseen dieeteillä tai hormoneilla. Itsetunnon heikkeneminen ja mielenterveyden horjuminen on tavallista.

Kiihottumisia tapahtuu ja mielikuvamaailma rikastuu ja seksualisoituu sen myötä. Unelma siitä, että voisi joskus seurustella, vahvistuu. Samalla riskinottohalu ja rohkeuden ihailu lisääntyy, samoin kuin uhmakkuus ja itsenäistymistarve. Murrosikäinen voi olla impulsiivinen, ailahteleva ja riskialtis toimissaan. Halu irtiottoon aikuisten kontrollista, jopa aikuisten arvomaailmasta, voi olla ajoittain vahva. Nuori etsii keinoja tuntea olevansa itsenäinen ja vahva, eikä se aina onnistu.

Seksuaalikasvatuksessa tarvitaan nyt paljon asiallista ja oikeaa tietoa, sekä arvo- ja normikasvatusta. Nuoren itsetunnon ja kehonkuvan vahvistaminen on erityisen tärkeää. Samalla on hyvä painottaa harkinnan ja järjen käytön merkitystä, ettei jokaisen tunteen mukaan pidä toimia, ajattelematta ensin. Omaa tunnetta ja sisäistä kokemusta tulisi kunnioittaa, eikä ryhtyä sellaisiin tekoihin, joihin ei tunne olevansa valmis tai halukas. Turvataitojen(viite) merkitys korostuu nuoren itsenäistyessä. Nuoret tarvitsevat tietoa seksuaalisista oikeuksista ja ikärajoista sekä oikeaa tietoa median ja kavereiden luomia myyttejä ja paineita vastaan.

Nuori tarvitsee tietoa siitä, mitä seksi ja seksuaalisuus ovat, sekä myös seksuaalisesta suuntautumisesta ja moninaisuudesta. Hyvin moni keskiarvosta hiukankin poikkeava nuori kokee olevansa vääränlainen, ahdistuu ja masentuu. Homo- ja bi-seksuaaleilla sekä transsukupuolisilla itsemurha-ajatukset ja myös -yritykset ovat tavallisia, joten asiallista tietoa ja tukea on aktiivisesti tarjottava. Seksuaalisuuteen liittyvät yksilöllinen kehitysaikataulu, herkkyys ja haavoittuvuus ovat tärkeitä kuvata.

Rakastumisen kokemukset voivat olla erittäin intensiivisiä ja palkitsevia, ja samalla kasvaa tarve myös vastaanottaa rakkautta ja tuntea itsensä ihailluksi. Flirttiä harjoitellaan ja nuori saattaa ottaa isoja riskejä lähtemällä nettitutun tapaamisiin tai salabileisiin. Tarvitaan tietoa turvallisesta toiminnasta sosiaalisessa mediassa sekä turvallisen ihmissuhteen tunnusmerkeistä. Seksikokemuksia sisältävää seurustelua alkaa olla osalla nuorista.

Tutkimusten mukaan 50% tytöistä on kokenut yhdynnän 16,8-vuotiaana ja pojista puolet ovat sen kokeneet 17,2-vuotiaana. Tiedon ehkäisystä ja riskeistä, raskauden mahdollisuudesta ja seksitaudeista tulee saavuttaa nuoret hyvissä ajoin ennen yhdyntäaktiivisuutta. Puhetta seksuaalisuuden yksilöllisyydestä, vapaaehtoisuudesta, hellyydestä, nautinnosta ja tunteista tarvitaan erityisen paljon pornon mekaanisen ja suoritekeskeisen kuvan vastapainoksi. Myös siitä on hyvä puhua, ettei nuori aina voi tietää mitä haluaa ja mistä pitää. Kypsyminen seksuaalisuudessa on hidas prosessi.

Nuoren kyky turvata läheisiin aikuisiin voi vaihdella. Toiset toimivat helposti yhteistyössä ja kuuntelevat neuvoja, toisille se on vaikeaa. Siksi olisi tärkeää, että koulun ja kodin aikuiset voisivat tukea toisiaan seksuaalikasvatuksessa ja nuorella olisi mahdollisuus saada yksilöllistä ohjausta lisäksi kouluterveydenhuollosta. Erityisen tärkeää on ohjata nuori oikean tiedon lähteille, eli osoittaa hänelle kirjoja tai nettisivuja, joista löytyy asiallista, ikätasoista ja korkealaatuista tietoa.