Pikkulapsi

Pienen lapsen kehon ja aivojen kehitys on vilkasta. Hän oppii yhä taitavammaksi liikkujaksi ja harjoittelee niin kehon kuin sanankin hallintaa. Kyselykausi kertoo valtavasta tiedon tarpeesta. Myös oma keho ja sen kaikki paikat löytyvät. Niille tarvitaan nimet ja tietoa, ettei kaikkia paikkoja ole tapana näyttää kaikille. Omassa kehossa on erityisen omat ja arvokkaat paikat, ne jotka ovat uikkareiden alla.

Leikki ja leikillisyys, kujeilu ja uskomaton luovuus kuuluvat pikkulapsiaikaan. Myös koti- ja lääkärileikit, roolileikit ja omaan sukupuoleen tutustuminen tapahtuu leikkien ja täynnä uteliaisuutta. Häpeää ei juurikaan tunneta, mikä on hyvä. Kuitenkin moni asia myös pelottaa ja voi säikähdyttää lapsen. On hyvä jos lapsi saa olla iloinen, estoton ja avoin omaan kehoonsa liittyvissä asioissa.

Kysymyksiä jotkut esittävät paljon, toiset eivät ollenkaan. Vastauksia tarvitsevat kuitenkin kaikki. On hyvä jos kotona ja/tai päivähoidossa lapsi saa mallin, että kehoon, kehitykseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista voi turvallisen aikuisen kanssa keskustella ja että kaikilla asioilla on sallitut, tavalliset nimet.

Ikätasoinen seksuaalikasvatus  on kokonaisvaltaista. Rajoja on opetettava: Mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, mitä on tapana tehdä ja mitä ei. Turvataidot kuuluvat jo pikkulapsille. Oma keho on ikioma. Seksuaalioikeudet ihan pienillä lapsilla tarkoittavat sitä, että lapsen koskemattomuudesta ja itsemääräämisoikeudesta puhutaan lapsen kanssa.

Häpäiseminen ei ole koskaan hyvä kasvatuskeino. Kehoon liittyvistä kysymyksistä kannattaa keskustella arvostavasti. Ymmärrys on vielä hyvin lapsenomaista ja konkreettista. Lisääntymiseen liittyvät asiat kannattaa kertoa ennen kouluun menoa, yksinkertaisin ja lapsen ikään sopivin termein, mahdollisesti kuvakirjan avulla.

Uhmaikä ja kaverisuhteet, joskus ihastuksetkin ja suuri rakkaus vanhempiin ja lemmikkieläimiin tai omaan lempileluun kertovat lapsen tunnemaailman kehityksestä. Monenlaisten mukavien ja kurjempienkin tunteiden nimeäminen on tärkeää! Empatiaa kannattaa harjoitella eläytymällä leikeissä tai kirjaa lukiessa eri hahmojen kokemuksiin. Aikuinen voi lukiessa tai leikissä näytellä ja liioitella tunteita. Lapset oppivat hellyyden osoitukset ja oman sekä toisten kehon arvostavan kohtelun mallioppimisen kautta.

Tytöt ja pojat leikkivät usein mielellään keskenään. Opitaan solmimaan ystävyyssuhteita, jotka ovatkin erittäin tärkeitä sosiaalisia taitoja. Aikuisten kannattaa kertoa, miten ollaan ystävä ja mitä tarkoittaa ystävällisyys. Kiusaaminen ja satuttaminen eivät kerro ystävyydestä. Erilaiset perheet ja ihmissuhteet kiinnostavat.