Kertokaa lapsille erosta yhdessä, jos vain on mahdollista. Varatkaa siihen reilusti aikaa ja oma rauha. Kun kerrotte erosta, valitkaa lapset huomioon ottava ajankohta. Pienille lapsille (alle 7-vuotiaat) tulee kertoa erotilanteesta konkreettisesti ja ajallisesti  lähellä (korkeintaa kaksi viikkoa ennen) käytännön erotilannetta. Isommille lapsille voi kertoa asiasta jo hieman aikaisemmin. Tärkeää on, että erosta kertoessaan vanhemmat ovat jo konkreettisesti sopineet eron käytännöistä esimerkiksi asumisjärjestelyistä.

Varautukaa lasten tunnereaktioihin ja kysymyksiin, niitä voi tulla välittömästi erotilanteessa  tai ne voivat tulla joskus myöhemmin. Lapset voivat reagoida eri tavoin, kuten kiukuttelemalla, itkemällä, vetäytymällä tai olemalla ylikilttejä ja auttavaisia. Ero mietityttää aina lasta. Joskus lapsi juttelee asiasta, toisinaan hän pitää mietteet sisällään. Lapsen tulee jollain tavalla ymmärtää, miksi vanhemmat eroavat.  Muuten hän miettii syitä ja etsii niitä usein itsestään: jos olisin parempi lapsi, kiukuttelisin vähemmän,  siivoaisin enemmän tai  tekisin sitä tai tätä, vanhemmat kenties eivät olisi eronneet.

Kerro lapselle erotarina. Kerro tarina kullekin lapselle hänen ymmärtämällään, ikätasoisella tavalla. Tarina on pahoittelu ja anteeksipyyntö lapselle. Erotarinoita voi olla kaksi, kummallakin vanhemmalla omansa, mutta lapsen ei tarvitse valita niistä. Tarina ei saa olla toisen vanhemman mustamaalausta, paljastuksia tai  syyttelyä (kuten että joku on ollut uskoton, joku pettää tai valehtelee).

Voit sanoa, että teit eropäätöksen tai että päätös oli yhteinen. Kerro, että liittonne ei ollut virhe. Voit esimerkiksi kertoa: ”Aikuisten välinen suhde voi olla rakkaus- tai ystävyyssuhde ja rakkaussuhde voi joskus hävitä. Ensin me vanhemmat rakastimme toisiamme, mutta emme onnistuneet säilyttämään sitä. Emme ole pahoillamme siitä, että menimme yhteen ja saimme sinut. Olemme yrittäneet olla yhdessä, mutta emme ole onnistuneet ja olemme siitä pahoillamme. Tämä ero ei ole sinun syysi etkä ole vastuussa siitä. Sinä et olisi voinut tehdä mitään toisin tai estää eroa. Ero ei liity sinuun. Me rakastamme sinua aina.”

Erotarinasi voi muuttua ajan kanssa. Vanhemmat voivat nähdä tapahtumien kulussa eri näkökulmia ajan kanssa. Lapselle voi myös nousta uusia kysymyksiä eroon liittyen eri ikäkausina.

Kerro lapselle, että ero on lopullinen ja että yritätte toimia yhteistyössä, että hänellä olisi kaikki hyvin.