Hae tarvittaessa tukea ja keskusteluapua itsellesi, jotta jaksat tukea lapsiasi. Voit näyttää lapselle, että olet surullinen erosta, mutta pyri välttämään oman vihasi ja katkeruutesi näyttämistä.  Vaikka olet kriisissä, mieti, mitkä ovat aikuisten ja mitkä lasten asioita. Lasten ei kuulu tietää kaikkia eron syitä ja yksityiskohtia. Ota aikalisä, joka auttaa harkitsemaan, miten kerrot eroon liittyvistä asioista lapselle. Huolehdi aikuisena siitä, että lapsesi ei joudu kantamaan sinun, vanhemman salaisuuksia, eikä olemaan uskottu tai terapeutti.

Pyri välttämään konfliktia entisen puolisosi kanssa. Se on lapsen etu, sillä lapsi kärsii aikuisten välisistä ristiriidoista. Pyri ylläpitämään niin neutraali suhde toiseen vanhempaan kuin vain on mahdollista. Kerro lapsellesi, että hän saa edelleen pitää molemmista vanhemmista, vaikka se olisi sinulle vaikeaa. On vanhemman etu, että lapsella on hyvä olla myös toisen vanhemman kanssa. Lapsesi on aina osa molempia vanhempiaan. Mikäli haukut entistä puolisoasi, lapset kokevat itsessään syyllisyyttä. Lapsi haluaa olla lojaali kummallekin vanhemmalle.

Älä jätä lasta teidän kahden aikuisen välisten tunteiden eikä minkäänlaisten, edes käytännön asioiden viestittäjäksi.  Oleellista on, että te aikuiset pystytte keskustelemaan kaikista lapseen liittyvistä asioista keskenänne ja kaikki tiedot kulkevat teidän kauttanne.

Lapset saattavat usein ajatella, että ero on salaisuus ja häpeä, josta ei saa puhua. Kerro lapsellesi, että erosta saa puhua. Vanhempien tehtävänä on kertoa erosta läheisille, tutuille ja ympäristölle, kuten kouluun ja päivähoitoon.