Mitä lapsi oppii ja opettelee, miten ilmentää omaa seksuaalisuuttaan juuri tällä alueella?

Lapsi opettelee vessa-asioita ja potalla käymistä. Pissaamiseen ja ulostamiseen liittyy monenlaisia tunteita, esimerkiksi helpotusta ja aikaansaamisen iloa. Tämä onkin erityisen herkkä vaihe lapsen kehityksessä, ja aikuisen tehtävä on vahvistaa lapsen käsitystä siitä, ettei pytyllä istumisessa sinänsä ole mitään rumaa tai hävettävää, vaikka sitä ei ole tapana tehdä muiden läsnä ollessa.

Lasta kannustetaan esittämään kysymyksiä ja hänelle pyritään antamaan selkeät, yksinkertaiset ja omaan kehitystasoon sopivat vastaukset kysymyksiin. Hänelle kerrotaan kehon osien eri tehtävistä, esimerkiksi siementehtaat (kivekset) ja vauvan koti (kohtu). Lapsi oppii, että tytöt ja pojat, naiset ja miehet ovat hiukan erilaisia ja samalla aivan yhtä hyviä. Myös tasa-arvosta ja ihmisten samanarvoisuudesta on hyvä puhua, jos lapsi luokittelee kavereitaan hyviin ja ei-niin-hyviin.

Mitä eri asioita lapsi saattaa kysyä ja pohtia, mitä eri asioita lapselle voi lapsentasoisesti myös kertoa?

• Oman kehon haltuunotto, kehoitsetunto, kehon tuntemus, kehonkuva, kehon arvostus.
  • Kehon ja myös sukupuolielinten esittely, halu saada keholle hyväksyntää.
  • Eri ruumiinosat ja niiden toiminnot.
  • Monenlaiset kehot, kehojen ja sukupuolten erot ja vertailu.
  • Ikään, ihonväriin, rakenteeseen ym. liittyvät erot.
  • Kehojen ja sukupuolten olemassaolo.
  • Sukupuolen hyväksyminen, arvostus, myönteinen sukupuoli-identiteetti.
  • Sukupuolten ja kehojen moninaisuus ja yhdenvertaisuus. Interseksuaalisuus (tytön ja pojan välimuoto) kehossa. Jonkun tai oma kokemus siitä, että tunteekin olevansa vastakkaista sukupuolta kuin kehonsa. Transsukupuolisuus.
  • Tutkimusleikit tiedon tarpeeseen ja uteliaisuuteen, lääkärileikit, alastonkuvien katselu ja piirtely.
  • Yksityisyys, vessassa käynnit, pissa-, kakka-, pierujutut.
  • Hygienia, pesemisen tavat ja tarpeellisuus.
  • Omien kehon, hygienian, läheisyyden ja hellyyden tarpeiden ilmaiseminen.

"Alapesut ovat edelleen aikuisen vastuulla, suihkussa käydessä käytän "peili"-opetusta eli annan lapselle oman pesusienen ja pesen omaa kehoani ja ohjaan samalla häntä pesemään itseään samoista paikoista (käsivarret, kainalot, massu, jalat, pimpin vierestä, mutta ei pimpistä, sitä ei pestä saippualla..)." (vanhemman vastaus)

"Yritetään tukea lapsen luonnollista uteliaisuutta ja suhtautumista asioihin. Saunotaan yhdessä, vaatteita ei vaihdeta toiselta piilossa, ja vessassaankin saa tulla yhdessä vanhemman kanssa jos haluaa samaan aikaan potalle. Puhutaan vessa-asioista ja mistä mikäkin tulee ja miksi. Lapsi saa ihmetellä tissinpäitä ja kertoa vanhaa tarinaa, että siitä sai vauvana maitoa. Lapsi osaa myös sanoa jos pylly on "tuntunen" ja täytyy laittaa bebanthenia. Ja kylvyssä (ja muutenkin jos housut jostain syystä kotioloissa puuttuvat) lapsen on ihan ok venytellä ja huvittuneena ihmetellä pippeliään. Sen verran rajoitetaan navanalusjuttuja, että kättä ei laiteta omaan housuun ihan tuosta vaan yleisillä paikoilla, toisia ei voi sillä lailla mennä koskettelemaan (no tätä lapsi ei ole kyllä yrittänytkään, mutta noin niin kuin periaatteena), ja että mitään peppujuttuja ei puhuta ruokapöydässä tms., vaan että jotkut asiat sopivat lähinnä vessaan, tai oman perheen kesken juteltaviksi." (vanhemman vastaus)

"Esikoista kiinnostaa omat elimet kovasti ja välillä muistutellaan, että omaa kalustoa voi tutkia yksinkin :) Vanhempien toisilleen kohdistamat huomion osoitukset aiheuttavat välillä mustasukkaisuutta. Ikätasoisesti ollaan todettu sisarusten sukupuolielinten eroavaisuuksia." (vanhemman vastaus)