Mitä lapsi oppii ja opettelee, miten ilmentää omaa seksuaalisuuttaan juuri tällä alueella?

Lapset ovat innostuvia, idearikkaita ja mielihyvähakuisia. Lapsen oppiessa kehon toiminnoista, oppii hän samalla itsestään. Pikkulapsella on myös synnynnäinen luottamus läheisyyteen. Lapsi oppii asioita, jotka ovat lähellä: oma keho ja rakkaat ihmiset. Tämän avoimen asenteen ja luonnollisen välittömyyden, energian ja kyvyn nauttia soisi säilyvän hyvällä tavalla aikuisuuteen.

Mitä eri asioita lapsi saattaa kysyä ja pohtia, mitä eri asioita lapselle voi lapsentasoisesti myös kertoa?

• Hellyys, läheisyys, kosketus hyväksynnän, kiintymyksen tai rakkauden osoituksena, hellittely, fyysisestä läheisyydestä nauttiminen, sylissä olo ja halaukset.

• Kosketus myönteisenä asiana, vailla pakkoa.

• Asiallinen puhuminen, osaa nimetä ja ilmaista asiansa, riittävä sanavarasto, sopivat hyvät sanat, huonot sanat.

• Myönteinen kehonkuva kehoon tutustumisen läheisyyden ja mielihyvän kautta, myönteinen asenne oman kehon huolenpitoon ja nautintoon.

• Oman kehon koskettelu, sukupuolielinten koskettelu, nautinto, itsetyydytys (eli unnutus). Unnutus on sukupuolielinten hankausta tai keinuttelua jotain vasten tuottamaan mielihyvää. Nautinnon tuottamista itselle oman kehon kosketuksen kautta.

• Toisten hellittely, pussailu, halailu. Oman toiveen ja rajan ilmaisu sekä yksityisyyden tarpeet.

• Tutkimisleikki tai rakasteluleikki hellyyteen, nautintoon ja läheisyyteen liittyen. Nukkien seksuaalinen hellyysleikki.

• Mitä on aikuisten seksi ja rakastelu hellyyteen ja nautintoon liittyvänä toimintana,

• Oman sukupuolen hyväksyminen ja myönteinen suhde moninaisuuteen, sukupuolen kokemukseen yksilöllisesti.

"Läheisyys on tärkeää, lapsi saa kuitenkin itse määrätä läheisyyden tarpeesta. Syliin ei ole pakko tulla." (vanhemman vastaus)

"Halaillaan, suukotellaan ja hellitään paljon, sekä lasta, että me aikuiset toisiamme. Kerrotaan myös rakastavamme ja tykkäävämme, kehutaan ja kuunnellaan. Puhutaan paljon yhdessä kaikista asioista, ollaan avoimia, lohdutetaan ja jutellaan huolet pois ja muistellaan usein hauskoja tapahtumia ja sukulaisia ym perheen tuttuja. Lapsi saa kokea, että hän on kaikin puolin ihana ja tykätty ja että pidetään yhtä." (vanhemman vastaus)

"Haluan, että lapsi oppii, että seksuaalisuus on osa ihmisenä olemista ja täysin siis luonnollista ja hyväksyttävää, mutta samalla toivoisin hänen (ikätasoisesti) ymmärtävän mikä on yhteiskunnallisesti hyväksyttyä, lähinnä siis niiden omien oikeuksien ymmärtämistä ja ihmisten erilaisuuden kunnioittamista. Esimerkiksi niin, kun lapsi löysi itsehyväilyn jo varhain ja huomasin sen olevan mukavaa. Toisaalta en olisi hennonut häntä kieltää, mutta täytyi yrittää selittää, että sitä voi sitten tehdä 'omalla ajalla/rauhassa' tms. Sen koommin en ole nähnyt hänen sitä tekevän (toki aikaa on kulunut tästä vasta parisen kuukautta), ja toivon, että hän ymmärsi sen olevan ok, eikä kokenut 'linjaustani' kieltona..." (vanhemman vastaus)

"Minulla on pieni tyttö, jolle haluan opettaa, etyä tyttönä oleminen on ihana ja kaunis asia. Oma keho on kallisarvoinen ja tärkeä. En halua, että pimppi-asioista puhutaan häpeillen. Kysymyksiä saa ja pitää esittää." (vanhemman vastaus)

Lue artikkelit Kosketuksen merkityksestä, Lapsen itsetyydytys ja unnutus  ja  Lisätietoa unnutuksesta.