Mitä lapsi oppii ja opettelee, miten ilmentää omaa seksuaalisuuttaan juuri tällä alueella?

Seksuaalisuus on koko elämän mittainen asia. Jo pienen lapsen seksuaaliterveys on olemassa ja kehittyy. Lapsen kokemukset ja asenteet siirtyvät nuoruuteen ja aikuisuuteen. Ne rakentavat pohjaa ja vaikuttavat koko myöhempään elämään. Lapsen seksuaalisuus on terveysalue, jota voi ja kannattaa tukea ja suojata.

Mitä eri asioita lapsi saattaa kysyä ja pohtia, mitä eri asioita lapselle voi lapsentasoisesti myös kertoa?

  • Seksuaalinen hyvinvointi ja sen edistäminen lähinnä arvostavan ja myönteisen suhtautumisen kautta ja hallinnan tunteen avulla. Seksuaalisuus omassa hallinnassa.
  • Hyvät ja huonot ruumiilliset kokemukset, kosketuksen arvioiminen. Läheisyys-etäisyys, hankkia hyvinvoinnin kokemuksia ja välttää huonoja kokemuksia. Luottaa omaan kokemukseensa ja arvostaa sitä.
  • Kosketuksen kieltäminen ja rajoittaminen, kolmivaiheinen menetelmä (Sano EI, lähde pois, kerro aikuiselle johon luotat).
  • Arvostaa omaa ja toisen kehoa ja rajoja, yksityisyyttä, tietää että voi valita haluaako läheisyyttä ja hakea apua.
  • Kieltäytyminen aikuisen liiallisista läheisyyden osoituksista.
  • Riisuuntumisen ja alastomuuden säätely, toisen kehon koskemisen säätely, rajat myös eläinten, aikuisten ja lasten välillä.

"Haluan, että lapseni saavat mahdollisimman hyvät eväät terveelliseen seksuaalisuuteen." (vanhemman vastaus)

"Saatan sanoa, että jokaisella on oma pimpula/pippeli ja se on ikioma ja siihen ei saa muut koskea, jos ei halua. Kerron lapsilleni, että he ovat ihania ja kauniita. Jos joku lapsista halaa tai haluaa painia toisen lapsen kanssa niin, että toinen ei sitä halua, niin sanon silloin, että huomaatko, että se-ja-se ei halua halailla/painia/suukotella juuri nyt." (vanhemman vastaus)

"Yritän vastata lapselle kun hän kysyy, ja jos lapset (jotka ovat keskenään biologisesti eri sukupuolta) pohtivat esim. toisen kehoon liittyviä asioita, niin keskustelemme niistä kaikkien läsnäolevien kesken. Esimerkkinä mainittakoon kylpyajat ja muut, jolloin lapset näkevät luontevasti toisensa ilman vaatteita. Tällaisissa tilanteissa on mm. keskusteltu siitä, että oma pimppa tai pippeli on sillä tavalla arvokas, että kukaan toinen ei saa koskea siihen ilman lupaa, ja että itse niihin saa koskea kyllä mutta omassa rauhassa; tai että pyllyt ja pimpat ja pippelit pidetään kodin ulkopuolella vaatteiden alla piilossa, koska kaikki eivät halua katsella muiden pyllyjä jne. Noin yleisesti ruumiillisesta koskemattomuudesta on puhuttu, että jos kuka tahansa koskee sillä tavalla, että tuntuu epämukavalta tai kurjalta, niin saa kieltää kovaan ääneen ja lähteä pois tilanteesta. Tätä on käsitelty lähinnä painimisen, tönimisen jne. suhteen, mutta nimenomaan niillä sanoilla, että kyse on toiseen koskemisesta millä tahansa tavalla." (vanhemman vastaus)

 

Seksuaalista oireilua ja ongelmallista käytöstä esiintyy joillain lapsilla. Sellaista voi olla:

  • Yliseksuaalinen tai liiallinen seksuaalinen käytös, rajaton läheisyyden otto aikuisiin tai lapsiin, jota ei tunne hyvin. pussailee ja halailee ylituttavallisesti aivan vieraitakin.
  • Sukupuolielinten pakonomainen, liiallinen ja häiritsevä näyttely tai riisuu lapsia tai aikuisia pakolla tai väkivalloin, pyrkii koskettelemaan sopimattomasti muita ja ei lopeta vaikka pyydetään selvästi ja toistuvasti.
  • Pakonomainen/liiallinen itsetyydytys, jatkuva voimakas kiinnostus seksiin, voimakas halu ja tarve katsoa pornoa/seksileffoja. Matkii seksiääniä, pakonomainen/liiallinen/häiritsevä sukupuolielinten hierominen jotakin vasten, yrittää laittaa esineitä jonkun sisään, tekee kielisuudelmia, yrittää matkia yhdyntää tai suuseksiä.

Artikkelissa Miten kerron vaarallisista aikuisista saat lisätietoa ja tapoja puhua lapselle.
Mitä tehdä jos lapsesta herää huoli? Lue artikkeli Milloin hakea apua ja mistä?