Mitä lapsi oppii ja opettelee, miten ilmentää omaa seksuaalisuuttaan juuri tällä alueella?

Lisääntyminen kiinnostaa lasta usein jossain kehityksen vaiheessa. Paljon riippuu siitä, milloin vauvojen syntyminen on ajankohtaista lapsen ympäristössä. Lapsi myös kuulee puhetta ja sanoja, joita hän kyselee. Näin ollen minkä ikäinen lapsi tahansa voi tarvita vastauksia. Pienelle lapselle puhutaan lyhyemmin ja yksinkertaisemmin kuin isommalle.

Tarkempia ajatuksia siitä, miten lisääntymisestä voi kertoa, löytyy täältä,

Mitä eri asioita lapsi saattaa kysyä ja pohtia, mitä eri asioita lapselle voi lapsentasoisesti myös kertoa?

• Miten lapsi saa alkunsa, miten vauva menee vatsaan ja miten tulee sieltä ulos.
  • Raskaus, kohtu tai vauvan koti. Vauvansiemenet mieheltä ja naiselta. Millaista vauvalla on olla vatsassa.
  • Yhdyntä ja synnytys lisääntymiseen liittyvänä toimintana, leikit ja nukkeleikit joissa pohditaan lisääntymisen tekniikkaa.
  • Erilaisia tapoja tulla lapseksi, adoptio, koeputkihedelmöitys, sukusolujen lahjoitus.
  • Moninaisuuden ja valinnan hyväksyminen lasten saamisessa tai hankkimisessa.
  • Lapsettomuus, kaikki eivät voi saada tai eivät halua saada lapsia.
  • Elämänkaari ja päättyminen.

"Vastaan lasten kysymyksiin ja puhun asioista tavalliseen tapaan, en vitsaile. Olemme hankkineet lapsille suunnattuja kirjoja, joissa puhutaan tai kuvitetaan esim. vauvan syntymistä ja parisuhdetta." (vanhemman vastaus)

"Meidän neiti on kovasti kysellyt mistä lapset tulee ja olen selvittänyt miten hän ja veli syntyivät. Neiti syntyi hätäsektiolla ja olen selittänyt siihen liittyneet tapahtumat, seuraavaksi kysymys oli miksi hän tuli leikkauksella ja veli äitin pimpistä." (vanhemman vastaus)

"Saunakeskustelut on hyviä 5 ja 8vuotiaiden lasten kanssa. Lapset ovat tyttö ja poika, joten keskustelut tulevat luonnostaan. Luemme myös iltasatukirjoja joissa esim. eläimet lisääntyvät. Ja sitten sitä, miten ne lisääntyvät, mistä eläinvauvat tulevat ja mistä ihmisvauvat tulevat. Saduilla on hyvä kertoa :) " (vanhemman vastaus)