Mitä lapsi oppii ja opettelee, miten ilmentää omaa seksuaalisuuttaan juuri tällä alueella?

Se, miten yksityisyyttä, rajojen kunnioittamista, hyviä tapoja ja sosiaalisia sääntöjä opetetaan, vaikuttaa lapsen suhtautumiseen omaan kehoonsa, ja sen toimintoihin sekä myöhemmin seksuaalisuuteen. Lapsi oppii, että itsensä koskettaminen ja siitä nauttiminen on sallittua. Ihan kaikkialla ei kuitenkaan voi kosketella ihan joka paikkaa, eli lapselle opetetaan yksityisyyttä ja intimiteettiä koskevat sosiaaliset säännöt, lapsen ymmärtämällä tavalla ja loukkaamatta.

Kaikissa kehoon liittyvissä toimissa, pesuissa ja vessatilanteissa lapsi oppii yksityisyyden sääntöjä ja tunteita aikuisten puheista, äänensävystä ja ilmeistä. Kakkaistuntoja ei sovikaan pitää joka paikassa, eivätkä pierupuheet ole sallittuja ruokapöydässä. Oman kehon tutkiminen ja koskettelu kuuluu toteuttaa peiton alla tai ainakin vierailta katseilta suojassa. Pyllistysjumpat on syytä tehdä housujen kanssa, ei ilman. Häpeän tunne opitaan helposti liiallisena, jos sitä korostetaan.

Mitä eri asioita lapsi saattaa kysyä ja pohtia, mitä eri asioita lapselle voi lapsentasoisesti myös kertoa?

• Sosiaaliset säännöt ja taidot, sopivuussäännöt, kulttuurin normit, arvot, monikulttuurisuus, sukupuoliroolien odotukset.
  • Käyttäytyminen tilanteeseen sopivalla tavalla tavallisissa tilanteissa ja läheisyydessä.
  • Oppii noudattamaan sosiaalisia sääntöjä, alastomuuteen liittyvät normit eri ikäisillä ja eri paikoissa, koskettamisen säännöt.
  • Erottaa yksityisen / julkisen, hyväksyy yksityisyyssäännöt.
  • Kunnioittaa muiden itsemääräysoikeutta, "ei" ja "kyllä" -sanoja ja kulttuuria / normeja.
  • Tilanteeseen sopivat sanat seksuaalisuudessa, normien mukainen asiallinen puhe.
  • Tietää, että kaikkia tunteita ei ole sopivaa toteuttaa tekoina.

"Meillä alastomuus on täysin luontevaa - käymme saunassa ja paljussa myös ystäväperheiden kesken ilman uimapukuja. Lapset ovat oppineet siihen ja siitä on tullut myös hupaisia tilanteita, esim. kun pojan synttärit oli alkamassa kuumana kesäpäivänä ja 4v synttärisankari aidosti ihmetellen kysyi, että ai miksi pitää laittaa vaatteet päälle, kun sitten tulee kuuma. Hänestä olisi ollut täysin luontevaa ottaa vieraat vastaan pelkissä kalsareissa. Vetosin kulttuurin tapoihin, että juhliin kuuluu juhlapukeutuminen." (vanhemman vastaus)

"Asioista ja paikoista puhutaan luontevasti. Olen opettanut, mitkä pailat ovat yksityisiä ja niihin ei muut saa koskea tarpeettomasti. Omien paikkojen tutkiminen on sallittua kotona. Alastomuudesta ymmärtää, että kotona ja muualla on eri säännöt. Perheen kesken voi olla alasti." (vanhemman vastaus)

"Aika vähän toistaiseksi on tarvinnut miettiä. Sukupuolielinten nimet päätettiin jossain vaiheessa - piti oikein miettiä mitä sanoja lapset voivat käyttää - ja sitten tytöille kerrottiin pottailun tms. yhteydessä, että pojilla on pippeli ja tytöillä pimppi. Joskus kielletään, ettei saa pimppiin laittaa käsiä vieraiden nähden ja pitää pikkuhousut olla jalassa." (vanhemman vastaus)

"Yksi esimerkki tulee mieleen: kun esikoinen alkoi osoittaa kiinnostusta omia sukupuolielimiään kohtaan, opastimme häntä tutkimaan itseään yksityisesti, ei muiden läsnäollessa. Viesti meni luontevasti perille. Samoin olemme korostaneet sitä, että jokaisen sukupuolielimet ovat kunkin yksityisaluetta, jota muiden on kunnioitettava. Olemme pyrkineet aina vastaamaan kaikkiin lapsen kysymyksiin selkeästi ja avoimesti lapsen iän huomioon ottaen." (vanhemman vastaus)