Pisarapuuttumisen kokemuksia yhteistyöpäiväkodeissa

Pisarapuuttumisen menetelmän arviointi 2022–23

Koulutimme pisarapuuttumisen menetelmää varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen henkilöstölle verkossa vuonna 2021–2022. Johtajille suunnatussa koulutuksessa kutsuimme osallistujia yhteistyöpäiväkodeiksi koulutus-, käyttöönotto- ja arviointikokeiluun alkuvuodesta 2022. Neljä päiväkotia (henkilöstön määrä: 36; lasten määrä: 230) lähti mukaan. Päiväkodeille tarjottiin 4 h koulutukset. Päiväkodeista pyrittiin saamaan joko koko henkilöstö tai ainakin jokaisesta ryhmästä edustaja koulutukseen. Tässä he onnistuivat hyvin.

Yhteistyöpäiväkotien koulutukseen osallistuva henkilöstö täytti lisäksi aloituskyselyn 6/22 ja loppukyselyn 3/23. Järjestimme lisäksi useita väliarviointeja, joissa reflektoitiin, vaihdettiin kuulumisia ja kokemuksia ja tarjottiin ohjausta. Pilotoinnin aikana kehitimme henkilöstön kanssa uusia työkaluja: avainnauhakuvat pisarapuuttumiseen, nukketeatterin käsikirjoitukset, tiedotejulisteen kertomaan aiheesta vanhemmille ja lapsille sekä kirjeen koteihin malliin käyttöönoton yhteydessä tiedottamista varten.

Tästä voit lukea yhteistyöpäiväkotien kokemuksista arviointiraportistamme

Katso tästä osaamisen arviointikaavake pisarapuuttumiseen

Viesti vanhemmille, jos varhaiskasvatuksessa tai koulussa otetaan käyttöön pisarapuuttumisen menetelmä.

Tutustu tästä pisarapuuttumisen menetelmään häirinnän, kiusaamisen ja väkivallan ennaltaehkäisyssä.