OPPIARVO(T)
VTT (sosiaalipolitiikka), sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen dosentti (HY)

YHTEYSTIEDOT
Puh. 09-2280 5144, 040-7763086, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi, http://blogs.helsinki.fi/rotkirch/

TEHTÄVÄNIMIKE
Johtaja, Tutkimusprofessori

ASIANTUNTEMUS
Perhesosiologia, lastenhankinta, isovanhemmuus ja sukupolvien välinen vuorovaikutus, ystävyyden tutkimus.
MENEILLÄÄN OLEVAT TUTKIMUSHANKKEET

1.
Perheet EUssa. Rotkirch koordinoi Suomen osuutta professori Livia Oláhin (Tukholman yliopisto) koordinoimassa laajassa EU-konsortiossa  “Families and Societies". Konsortiolle on myönnetty 6.5 milj. € rahoitus EU:n 7. puiteohjelmasta neljäksi vuodeksi.

2. Jaetut elämät - Linked Lives. Rotkirch johtaa Suomen Akatemian MIELI-ohjelmaan kuuluvaa hanketta, joka selvittää perhesuhteiden merkitystä ja elämänkulun siirtymisiä vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta.

4.Sukupolvien välinen avunanto ja isovanhemmuus. Rotkirch johta suuria ikäluokkia ja heidän aikusia lapsiaan tutkivaa GENTRANS-hankketta, ks. http://blogit.helsinki.fi/gentrans/. Hankkeesta ilmestyi Sukupolvien vuorovaikutus-julkaisu, hankkeen kotisivutVäestöntutkimuslaitos toimitti aiheesta myös kirjan Farkkumummoja ja pehmovaareja - Uusia ikkunoita isovanhemmuuteen.

5. Ystävyys ja vertaissuhteet. The Fraternity Friendship Study on Rotkirch johtama klansainvälinen tutkimus, joka seuraa nuorten aikuisten ystävyyttä ja ryhmätoimintaa.

4. Epävarma perheellistyminen. Hanke tutki nuorten parisuhteisiin ja lastenhankintaan liittyviä toiveita ja rakenteellisia ehtoja Suomessa, Intiassa ja Kiinassa.

5. Myöhentynyt vanhemmuus. Väestöliitto tutkii jatkuvasti lastenhankinnan myöhästymisen sosiaalisia ja yksilöllisiä seurauksia.

6. Tutkin ”vauvakuume” ilmiötä, eli vahvaa kaipuuta saada omaa lasta, osana syntyyvteen vaikuttavista tunteista.

TYÖURA

Tutkijana ja yliopistonlehtorina Helsingin yliopistolla 1995-2006 enimmäkseen Yhteiskuntapolitiikan laitoksella sekä Kristiina-instituutissa ja Tutkijakollegiumissa. Vierailevana tutkijana mm. Minnesotan yliopistossa Yhdysvalloissa ja Pariisin CNRS:ssä. Väestöntutkimuslaitoksella vuodesta 2007. Vuonna 2010-11 vierailevana tutkijana Oxfordin yliopistossa, Oxford Centre for Population Research. Työskennellyt myös toimittajana ja teatteritulkkina. Kirjoittanut kolumneja useisiin lehtiin, mm. Helsingin Sanomat, Ny Tid, Hufvudstadsbladet, Ulkopolitiikka. Ks koko CV

TIETEELLISET LUOTTAMUSTEHTÄVÄT

Otto A Malmin Säätiön hallituksen jäsen. Finnish Yearbook of Population Research -lehden päätoimittaja, European Human Behaviour and Evolution Association Vice President, Frontiers in Sociology associate editor.

TUOREITA JULKAISUJA ks myös omat kotisivuni

Tanskanen, A. O., Danielsbacka, M., Jokela, M., & Rotkirch, A. (2016). Sibling conflicts in full- and half-sibling households in the UK. Journal of Biosocial Science, 1-17.

Peirce, E., J. Launay, M.van Duijn, A. Rotkirch, T. David-Barrett and R.I.M.Dunbar (2016) Singing together or apart: The effect of competitive and cooperative singing on social bonding within and between the sub-groups of a University Fraternity. Psychology of Music, doi:10.1177/0305735616636208

Danielsbacka, M., A. O. Tanskanen & A. Rotkirch (2015) The impact of genetic relatedness and emotional closeness on intergenerational relations. Journal of Marriage and Family 77(4), pp 889–907.

Berg, Venla & Rotkirch, Anna (2014) Faster Transition to the Second Child in late 20th Century Finland: A Study of Birth Intervals. Finnish Yearbook of Population Research 49. p. 73-86.

David-Barrett, T., A. Rotkirch, J. Carney, I. Behncke Izqueirdo, J. Krems, D. Townley, E. McDaniell, A. Byrn-Smith, and R.I.M. Dunbar (2015), Women universally favour dyadic relationships, men prefer male alliances. Plos ONE. March 16, 2015 DOI: 10.1371/journal.pone.0118329

Rotkirch, A. (2015) Jollei minulla olisi sinua: Parinvalinta ja lisääntyminen. In I. Hetemäki, P Raento, H. Sariola & T. Seppä (toim.) Kaikkea sattuu, 83-95. Helsinki: Gaudeamus & TSV.

Miettinen, A., Lainiala, L. & Rotkirch, A. (forthcoming) Does domestic gender equality predict childbearing? Evidence from the Time Use Study among Finnish couples. Acta Sociologica

Rotkirch, A., M. Lyons, T. David-Barrett and M.Jokela  (2014) Gratitude for help among adult friends and siblings. Evolutionary psychology 12(4): 673-686.

Rotkirch, A. (2014) Vallankumouksen uusi nainen. Teoksessa A. Rosenholm, S. Suviniemi ja M. Sorvari (toim.) Naisia Venäjän kulttuurihistoriassa, 187-208. Helsinki: Gaudeamus.

Anneli Miettinen, Anna Rotkirch, Ivett Szalma, Annalisa Donno and Maria-Letizia Tanturri (2014) Increasing childlessness in Europe: time trends and country differences. Working paper No 5, Väestöliiton Väestöntutkimuslaitos.

Anneli Miettinen, Anna Rotkirch, Ivett Szalma, Annalisa Donno and Maria-Letizia Tanturri (2015) Increasing childlessness in Europe: Time trends and country differences. Families And Societies, Working Paper 33 (2015).  Available at http://www.familiesandsocieties.eu/?page_id=131

Tanskanen, A.O., Jokela, M., Danielsbacka, M. & Rotkirch, A. (2014).  Grandparental effects on fertility vary by lineage in the United Kingdom (pdf). Human Nature, 25(2): 269-284.

Jokela, Markus, Alexandra Alvergne, Anna Rotkirch, Ian J Rickard & Virpi Lummaa (2014) Associations between family size and offspring education depend on aspects of parental personality. Personality and Individual Differences  58 95-100 (corrected proofs)

Tanskanen, Antti & Anna Rotkirch. The impact of grandparental investment on mothers’ fertility intentions in four European countries. Demographic Research 31.1 (2014): 1-26.

Tanskanen, A.O., Danielsbacka, M. & Rotkirch, A. (2014). Multipartner fertility is associated with lower grandparental investment from in-laws in FinlandAdvances in Life Course Research, 20.

Rotkirch, A. (2014) Ihmisperhe evoluutiopsykologiassa ja -ekologiassa (prefinal version). Teoksessa R. Jallinoja, H. Helve ja K. Jokinen (toim.) Perhetutkimuksen suuntauksia. Helsinki: Gaudeamus.

Regushevskaya, E., E. Hemminki. R. Klemetti, A. Rotkirch, H. Karro, E.Haavio-Mannila and A. Miettinen (2014Postponing births – comparing reasons among women in St Petersburg, Estonia and Finland (pdf), Finnish Yearbook of Population Research in Finland, 127-145.

Borodzina, Temkina, Zdravomyslova and Rotkirch (2014) How to Use the Maternity Capital: Citizen Distrust of Russian Family PolicyEuropean Journal of Women’s Studies.Online July 22 (pdf: Using maternity capital Borozdina et al. prefinal)

Miettinen, Anneli, Anna Rotkirch, Ivett Szalma, Annalisa Donno and Maria-Letizia Tanturri (2014) Increasing childlessness in Europe: time trends and country differences.Working papers No 5., Population Research Institute, Väestöliitto.

Ann Buchanan & Anna Rotkirch (eds., 2013) Fertility rates and population decline: No time for children?, 249-266. London: PalgraveMacMillan.

A.Miettinen & A.Rotkirch (2012) Yhteistä aikaa etsimässä. Lapsiperheiden ajankäyttö 2000-luvulla. (Time use of Finnish families with children). Perhebarometri 2011. Helsinki: Väestöliitto.

Markus Jokela, Alexandra Alvergne, Anna Rotkirch, Ian J Rickard & Virpi Lummaa (2013) Associations between family size and offspring education depend on aspects of parental personality. Personality and Individual Differences

Pettay, J. E., Rotkirch, A., Courtiol, A., Jokela, M., & Lummaa, V. (2013). Effects of remarriage after widowhood on long-term fitness in a monogamous historical human population. Behavioral Ecology and Sociobiology, (1). doi:10.1007/s00265-013-1630-6

Berg, V., A. Rotkirch, H. Väisänen & M. Jokela (2013) Personality is differentially associated with planned and non-planned pregnanciesJournal of Research in Personality.

Anna Temkina & Anna Rotkirch (2012) Здоровье, удовольствие и гендер в практиках сексологов. In A.Temkina and E.Zdravomyslova (eds) Zdorove i intimnaia zhizn. European University of St Petersburg Press, Gender Series 4.

A. Temkina, A. Rotkirch and E.Haavio-Mannila (2013) Sexual therapists in Russia. Pleasure and gender in a new professional field. In K.Hall and C.Graham (eds) The Cultural Context of Sexual Pleasure and Problems: Psychotherapy with diverse clients, 220-248. London: Routledge.

Vanhempia julkaisuja valikoidusti

Courtiol, A., J.Pettay, M.Jokela, A.Rotkirch & V.Lummaa (2012) Natural and sexual selection in a monogamous human population. Proceedings of the National Academy of Sciences

Liu, Jianghua, Rotkirch, Anna & Lummaa, Virpi (2012) Maternal Risk of Breeding Failure Remained Low throughout the Demographic Transitions in Fertility and Age at First Reproduction in Finland. PLoS ONE7(4): e34898. doi:10.1371/journal.pone.0034898

Rotkirch, A. (2012) ‘Two is in the zone of social misery’: Childbearing and risk perception among Russian women. In H.Carlbäck, Y.Gradskova and Zh. Kravchenko (eds) Family, Marriage and Parenthood in Russia and Eastern Europe. Central European University Press.

Tanskanen, Antti O., Rotkirch, Anna & Danielsbacka, Mirkka (2011). Do grandparents favor granddaughters? Biased grandparental investment in UK. Evolution and Human Behavior. Vol. 32, Issue 6, pp. 407-415.

Elina Haavio-Mannila ja Anna Rotkirch (2009) Sexuality and family formation in Europe. Teoksessa Stefan Immerthal ja Göran Therborn (toim) Handbook of European Societies. Springer.

Suvi Salmenniemi ja Anna Rotkirch (toim.) Suhteiden Venäjä. Helsinki: Gaudeamus. 2008.

A.Rotkirch: ’Uusien venäläisten uudet apulaiset’. Teoksessa Suvi Salmenniemi ja Anna Rotkirch: Suhteiden Venäjä. 2008.

A.Rotkirch: ’Yksin kotona.’ Teoksessa Kristiina Janhunen & Minna Oulasmaa (toim.) Äidin kielletyt tunteet, 72-85. Helsinki: Väestöliitto. 2008.

A.Rotkirch: Luvut ’Venäläiset perheet murroksessa’ ja ’Seksi Venäjällä’ teoksessa Elina Korhonen (toim.) Venäläiset perheet ja seksuaalisuus murroksessa. Väestöliitto 2007.

A.Rotkirch: ’All that she wants is another baby?’ (2007) Longing for children as a fertility incentive of growing importance. J of Evolutionary Psychology 5:1-4, 89-104.

A.Rotkirch, A.Temkina & E. Zdravomyslova: Who helps the degraded housewife? Comments on Vladimir Putin’s Demographic Speech. European Journal of Women’s Studies, vol. 14, issue 4, nov 2007, s.349-357.

A.Rotkirch: ’Rakare, friare, friskare. Kollontajs vision för kvinnokroppen.’ Teoksessa Yngvild Sorbye toim., Revolusjon, kjaerlighet, diplomati. Aleksandra Kollontaj og Norden, 83-104. Oslo: Unipub. 2008.

(vielä vanhempia ja lisää + kokoteksti ks kotisivuni)