Koronatilanteen vaikutukset perheisiin erisuuntaisia ja eriarvoistavia

22.4.2020

Korona-pandemian aikaansaama poikkeustilanne on monille perheille psyykkisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti raskas. Osa perheistä palautuu tilanteesta nopeasti, mutta osa perheistä on pidemmän avun tarpeessa. On huolestuttavaa, että etenkin lasten avuntarve voi jäädä poikkeustilan vuoksi huomaamatta, todetaan Väestöliiton tänään eduskunnan sivistysvaliokunnalle antamassa lausunnossa.

Lausunnossa esitetään

• Korona-toimenpiteiden lapsivaikutusten arviointi tulisi toteuttaa
  • Varhaiskasvatus, esikoulu ja alakoulut olisi avattava heti, kun se on terveydellisestä näkökulmasta mahdollista
  • Etäopetuksen jatkuessa on huolehdittava oppilaiden yksilöllisten tuen tarpeiden arvioimisesta sekä näihin tuen tarpeisiin vastaamisesta
  • Poikkeustilannetta purettaessa lasten ja nuorten sosiaalisten suhteiden uudelleenrakentamista ja ryhmäytymistä on tuettava
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sivistystoimen yhteistoiminta on välttämätöntä lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisessä. Yhteistyöhön on kiinnitettävä myös järjestöjen osaaminen.
  • Järjestöjen Veikkauksen tuotoista rahoitetut palvelut ja niiden edelleen kehittäminen perheiden, lasten ja nuorten tueksi tulee turvata myös jatkossa

Pyydetty Väestöliiton lausunto koronatilanteesta eduskunnan sivistysvaliokunnalle

Lisätietoja: Ohjelmajohtaja Minna Säävälä, Väestöliitto, 040 573 6557

Tutustu myös Lapsi- ja perhejärjestöjen näkökulmia lisätalousarvioon kannanottoon 21.4.2020 (Lastensuojelun keskusliiton sivut)