Lue kesäkuun uutiskirjeemme Välähdyksiä Väestöliitosta

1.6.2020

Uutiskirjeemme Välähdyksiä Väestöliitosta on ilmestynyt jälleen tänään. Pääset lukemaan uusimman uutiskirjeen tästä!

Jos et ole vielä tilaaja, tilaa uutiskirjeemme tästä. Lähetämme sinulle jatkossa muutaman kerran vuodessa ajankohtaista tietoa toiminnastamme ja tapahtumistamme.

Pääkirjoitus 1.6.2020

Tulevaisuus alkaa kirkastua

Koronapandemia on pyyhkäissyt ylitsemme ja se jatkuu edelleen. Toisin kuin maalis-huhtikuussa, alamme nyt nähdä jo selkeämmin eteenpäin. Jotkut asiat ovat muuttuneet, kuten toiminta julkisilla paikoilla tai henkilökohtaisissa kohtaamisissa. Pidetään etäisyyttä ja käytetään tarpeen mukaan maskeja tai raskaampaakin suojavarustusta.

Toisten asioiden merkitys on kirkastunut entisestään. Näemme, miten olennaisia terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut ovat elämän ja hyvinvoinnin jatkumiselle sekä miten konkreettisesti elämämme ja arkemme jatkuvuus nyt on koulutetun, osaavan ja sitoutuneen terveys- ja sosiaalialan henkilöstön käsissä. Samoin olemme kokeneet, miten monipuolisesti varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset tukevat lasten ja nuorten kehitystä ja hyvinvointia.

Myrskyssä kiintopisteet ovat tärkeitä. Tuo kiintopiste on meille Väestöliitossa ihmisoikeudet. Olipa tilanne mikä hyvänsä, yhteiskunnan tulee rakentua perus- ja ihmisoikeuksien noudattamiselle sekä edistämiselle. Niille rakentuvat myös terveys, hyvinvointi ja turvallisuus. Oikeus elämään on noussut koronakriisissä keskiöön. Samalla meidän on huomioitava ihmisoikeuksien kokonaisuus, ja puolustettava sitä sekä ihmisoikeuksien yhdenvertaista toteutumista. Koronakriisin tuomista, vaikeista oikeuksien punnintatilanteista on tehtävä jälkeenpäinkin vielä analyysiä ja otettava opiksi seuraavien kriisien varalle.

Kun Väestöliiton kevätkokous kokoontui 25.5. etäyhteyksin, jäsenjärjestömme halusivat yhteisessä kannanotossa nostaa esille nuorten osallisuuteen ja oikeuksien toteutumiseen korona-aikana sekä sen jälkeen. Nuorten palveluihin, sosiaaliturvaan ja opiskelu- ja työpaikan saamiseen on investoitava. Tulevaisuuden toivo kasvaa osallisuudesta. Oikeutta terveyteen tulee edistää tarjoamalla riittävästi matalan kynnyksen palveluja, kuten mielenterveys- ja seksuaaliterveyspalveluja. Suomessa asuvien nuorten lisäksi Suomen tulee osaltaan kantaa vastuuta kestävästä kehityksestä omaa maatamme laajemmin, rahoittamalla jatkossakin Suomen Ja Europan Unionin kehitysyhteistyötä. Tässä työssä nuorten seksuaalikasvatuksen ja terveyspalvelujen turvaaminen on yksi kehityksen avaintekijöistä.

Hyvää ja rentouttavaa alkavaa kesää kaikille yhteistyökumppaneillemme sekä lukijoillemme! Pidetään yhteyttä!

Eija Koivuranta

Lue kesäkuun uutiskirjeemme Välähdyksiä Väestöliitosta