Järjestöt esittävät: nuorille maksuton ehkäisy

MEDIATIEDOTE 2.2.2017

Järjestöt esittävät yhdessä:
Nuorille maksuton ehkäisy

Kuntavaalit 2017 ovat tärkeä tilaisuus edistää maksutonta ehkäisyä joka puolella Suomea. Maksuton ehkäisy kannattaa; esimerkiksi Raumalla maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen alle 20-vuotiaille on johtanut raskaudenkeskeytysten ja seksitautitartuntojen vähenemiseen sekä kustannussäästöihin.

Maksuton ehkäisy -kampanja pyrkii innostamaan kuntavaaliehdokkaita ja kuntalaisia ajamaan tärkeää asiaa. Kampanjan takana on joukko poliittisia nuorisojärjestöjä ja kansalaisjärjestöjä, mm. Väestöliitto. Tavoitteena on saada maksuton ehkäisy alle 25-vuotiaille Suomen jokaiseen kuntaan.

“Hyvä seksuaaliterveys on perusoikeus. Jokaisella nuorella tulisi olla mahdollisuus ehkäisyn käyttöön rahatilanteesta ja kotipaikkakunnasta riippumatta“, sanoo kampanjan vetäjä Reetta Vanhanen Helsingin Vihreistä nuorista. “Kampanjamme osoittaa, että nyt on voimakas tahto edistää nuorten oikeuksia yli puoluerajojen. Tämä on ainutlaatuinen yhteisponnistus.”

“Nuoren sosioekonominen tausta vaikuttaa myös seksuaaliterveyteen. Vähävaraisuus ei saa olla este itsestä huolen pitämiselle. Maksuton ehkäisy on askel kohti tasavertaisia lähtökohtia ehkäisyn käytön toteuttamisessa”, toteaa Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen. Väestöliitto esittääkin kuntavaaliteeseissään, että kunta tarjoaa maksuttoman ehkäisyn alle 25-vuotiaille nuorille.

SEMINAARI HELSINGISSÄ 7.2.[

Mikä on nuorten seksuaaliterveyden tila Suomessa? Miten tukea nuorta onnistumaan ehkäisyn käytössä? Miksi maksuton ehkäisy on välttämätön eriarvoisuuden tasoittamiseksi?

Asiantuntijat vastaavat näihin kysymyksiin Maksuton ehkäisy nuorille -seminaarissa tiistaina 7.2.17 klo 14.15-15.45 Porthanian luentosalissa 3 (Yliopistonkatu 3, Helsinki). Päätöspuheenvuoron pitää tuleva peruspalveluministeri Annika Saarikko.

Maksuton ehkäisy helsinkiläisnuorille -kampanjan yhteistyössä Väestöliiton, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja Hivpointin kanssa järjestämään asiantuntijaseminaariin ovat tervetulleita kuntavaaliehdokkaat, sidosryhmät ja kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Järjestäjät: Helsingin Vihreät Nuoret, Helsingin Vasemmistonuoret, Keskustanuorten Helsingin piiri, Demarinuoret, Helsingin RKP-nuoret, Väestöliitto, HYY, Hivpoint

Lisätietoja:

Reetta Vanhanen (Helsingin Vihreät Nuoret), puh. 0445707857, reetta.vanhanen@helsinki.fi Miila Halonen (Väestöliitto) 0505903617 miila.halonen@vaestoliitto.fi

Järjestöt esittävät: nuorille maksuton ehkäisy