Suomi seksuaaliterveyden ja -oikeuksien edistämisen kärkimaaksi

3.3.2017

Ulkomaankauppa ja –kehitysministeri Mykkänen on eilen Brysselissä järjestetyssä She Decides-konferenssissa ilmoittanut Suomen kohdentavan kehitysyhteistyömäärärahoista 20 miljoonaa euroa kehitysmaiden seksuaaliterveyden ja –oikeuksien tukemiseen. Tällä Suomi omalta osaltaan kantaa vastuunsa Yhdysvaltain jättämän rahoitusvajeen kattamisesta.

Presidentti Trump asetti voimaan nk. Global Gag Rulen, joka kieltää Yhdysvaltain rahoituksen käyttämisen maan rajojen ulkopuolisille järjestöille, jotka ovat mitenkään tekemisissä abortin kanssa. USA:n rahoitusta ei saa edes niissä tapauksissa, missä aborttineuvontaan käytetään muuta kuin USA:n rahoitusta tai maissa missä abortti on laillinen.

Tällä lupauksella Suomi nousi globaalia seksuaaliterveyttä ja –oikeuksia edistävien maiden kärkijoukkoon.

Ulkoasiainministeriön tiedote.

Väestöliitossa iloitaan tästä päätöksestä suuresti, olemme saavuttaneet tavoitteemme: Suomi on kehityspolitiikassaan ja rahoituksessaan sitoutunut seksuaaliterveyteen ja –oikeuksiin ja on johtava seksuaalioikeuksien edistäjä EU:ssa ja YK:ssa!

Suomi seksuaaliterveyden ja -oikeuksien edistämisen kärkimaaksi