Väestöliiton lapsettomuusklinikat Mehiläiselle

6.4.2017

Lehdistötiedote 6.4.2017

Lapsettomuushoitojen vahvat toimijat Mehiläinen Felicitas ja Väestöliiton lapsettomuusklinikat yhdistyvät

Mehiläinen Oy on ostanut lapsettomuushoitoja tarjoavan Väestöliiton Klinikat Oy:n 6.4.2017 allekirjoitetulla osakekaupalla. Yhdistymisen myötä Mehiläinen Felicitas nousee entistä vahvemmin lapsettomuushoitojen suunnannäyttäjäksi Suomessa. Väestöliitto keskittyy puolestaan yritystoiminnassaan kehittämään terapia- ja kotipalveluita.

Mehiläinen jatkaa vahvaa panostusta lapsettomuushoitojen huippuosaamiseen Väestöliiton lapsettomuusklinikoiden yhdistyessä Mehiläinen Felicitas -klinikoihin. Väestöliitto tarjoaa lapsettomuushoitoja Helsingissä, Turussa ja Oulussa 49 ammattilaisen voimin. Mehiläisen Felicitas-klinikoiden ja Väestöliiton lapsettomuushoitoliiketoiminnan yhteenlaskettu liikevaihto on noin 10 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on 88.

”Yhdessä Väestöliiton lapsettomuusklinikat ja Mehiläinen Felicitas muodostavat maan johtavan hedelmöityshoitoklinikan, joka on laajuudeltaan, monipuolisuudeltaan ja osaamiseltaan ainutlaatuinen Suomessa. Yhdistämällä molempien yhtiöiden resursseja ja osaamista voimme panostaa entistä vahvemmin palveluiden kehittämiseen. Samalla palveluverkostomme laajenee Ouluun ja Turkuun”, kuvailee Mehiläisen liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala.

”Mehiläinen oli Väestöliitolle hyvä ostajaehdokas. Väestöliitto ja Mehiläinen ovat molemmat olleet lapsettomuushoitojen uranuurtajia Suomessa. Osaamisten yhdistäminen tarjoaa potilaille monipuolisen ja laadukkaan hoidon”, toteaa puolestaan Väestöliiton puheenjohtaja Maria Kaisa Aula

Julkisen sektorin rooli lapsettomuuden hoidoissa on vahvistunut ja kilpailutilanne yksityissektorilla on kiristynyt. Palveluja tarvitsevilla on nykyisin monipuolisia vaihtoehtoja hakeutua hoitoihin.

”Väestöliiton strateginen valinta on keskittyä uudistamaan ja monipuolistamaan yhtiömuotoisten terapia – ja kotipalveluiden tarjontaa. Näillä aloilla Väestöliiton ihmissuhdeosaamisella sekä järjestömuotoisesti omistetulla yritystoiminnalla on sote-ratkaisujen valossa enemmän uutta tarjottavaa asiakkaille, kuin erikoissairaanhoidon alaan kuuluvissa lapsettomuushoidoissa”, sanoo Maria Kaisa Aula.

Asiakaspalvelu jatkuu ennallaan

Väestöliiton lapsettomuusklinikoiden kaupalla ei ole vaikutusta henkilökunnan työsuhteiden ehtoihin. Asiakaspalvelu ja hoidot jatkuvat klinikoilla entiseen tapaan.

”Asiakkaidemme käytössä on alan viimeisin tietotaito, menetelmät ja teknologia hoitokokonaisuuksien suunnittelussa ja toteutuksessa. Meiltä löytyy osaaminen auttaa laajasti kaikissa hedelmällisyysterveyteen, lapsettomuuden tutkimukseen ja hoitoon liittyvissä kysymyksissä aina vaativimpaan lapsettomuushoitoon saakka”, toteaa Mehiläinen Felicitas -klinikoiden päällikkö Miia Savander lopuksi.

Lisätietoja:

• Mehiläinen Oy, liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala, sähköposti: anssi.hartiala@mehilainen.fi, puhelin: 040 5899 604

• Mehiläinen Felicitas -klinikat, päällikkö Miia Savander, sähköposti: miia.savander@mehilainen.fi, puhelin: 050 585 1801

• Väestöliitto, puheenjohtaja Maria Kaisa Aula, sähköposti: mariakaisa.aula@gmail.com, puhelin: 050 530 9697

• Väestöliitto, toimitusjohtaja Eija Koivuranta, sähköposti: eija.koivuranta@vaestoliitto.fi, puhelin:, 050 574 1775

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Mehiläinen tarjoaa lapsettomuushoitoja Mehiläinen Felicitas -klinikoilla Helsingissä ja Lappeenrannassa.

Väestöliitto aloitti lapsettomuushoidot vuonna 1986 ja toiminta yhtiöitettiin 2007.  Yli 11 000 lasta on saanut alkunsa Väestöliitossa tehdyistä lapsettomuushoidoista. Väestöliitto on ollut mukana vaikuttamassa alan lainsäädäntöön, viimeksi hedelmöityshoitolakiin vuodelta 2006 ja äitiyslaki-kansalaisaloitteen tukemiseen vuonna 2016.

Väestöliiton lapsettomuusklinikat Mehiläiselle