COFACEn tapaaminen Väestöliitossa – teemana työ ja perhe

12.6.2017

Väestöliitto otti vastaan eurooppalaisen perhejärjestöjen kattojärjestön COFACE:n jäsenistöä Helsingissä. 10 hengen delegaatio kokoontui yhteiseen Reconciliation Meeting -työpajaan 8.-9. kesäkuuta.

Paikalla oli Väestöliiton lisäksi osallistujia seitsemästä Euroopan maasta: Belgiasta, Espanjasta, Kroatiasta, Ranskasta, Saksasta, Sveitsistä ja Unkarista. Tilaisuuden avasi Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta, joka on COFACE:n Administrative Council:n jäsen. Tapaamisen aikana kuultiin alustuksia Suomen tilanteesta, vaikuttamistyöstä ja sen haasteista EU-tasolla sekä käytiin keskusteluja tulevista linjauksista EU:ssa, mm. vanhempainvapaadirektiiviin liittyen.

Osallistujia kiinnosti Suomen osalta erityisesti sosiaalisen ja yritysvastuun näkökohdat, nk. reconciliation economy -kysymykset, perhevapaiden uudistamistarve, perheystävällisten yritysten määrän lisääminen sekä business-case -esimerkit perheystävällisten käytäntöjen kehittämisessä työpaikoilla.

Alustajat kertoivat työn ja perheen yhteensovittamisen tilanteesta, käytännön esimerkeistä ja ajankohtaisista tutkimustuloksista Suomessa. Kutsuttuina puhujina olivat: Charlotta Niemistö (Hanken), sosiaalinen vastuullisuus työpaikoilla, Tuuli Salonen (SAK), perhevapaiden uudistaminen, Kirsi Mettälä (Skanska), rakennusalan suuryritys Perheystävällinen työpaikka -ohjelmassa sekä Kimmo Järvelin (Aino Health Management), kestävä liiketoiminta ja sosiaaliset investoinnit.

Väestöliiton puheenvuorot pitivät erikoistutkija Anneli Miettinen perhevapaista Pohjoismaissa sekä erityisasiantuntija Anna Kokko Perheystävällinen työpaikka -ohjelmasta.

Edellinen COFACE:n kanssa toteutettu tapahtuma Work and Family Life -teemasta Helsingissä oli syyskuussa 2014. Tällöin Employers’ Forum kokosi kahdeksi päiväksi yhteen yli 100 eurooppalaista vaikuttajaa. He edustivat laajaa kenttää perhejärjestöjä, tutkimuslaitoksia, työmarkkinajärjestöjä ja työnantajia.

COFACEn tapaaminen Väestöliitossa – teemana työ ja perhe