Suojaa nuorta sextortionilta eli seksuaaliselta kiristykseltä!

21.6.2017

Leikkaus sextortion videosta

Riittävä tieto, toimintamallit ja vanhempien tuki auttavat nuorta

Eilen julkaistiin Euroopan poliisijärjestön, Europolin, tuottama video sextortion-rikoksista eli seksillä tai rahalla verkossa kiristämisestä. Videolla kuvataan, miten sextortion-teon kohteeksi joutuneelta kiristetään rahaa, jos uhri haluaa, etteivät hänen lähettämänsä intiimit kuvat leviä nettiin.

Vuorovaikutus netissä on suppeaa ja viestin vastaanottaja tekee aina paljon tulkintoja sekä oletuksia. Kiristämisen kohteeksi joutuvat sekä nuoret että aikuiset sukupuolesta riippumatta.

Nuoresta tekee erityisen helpon uhrin nuoren keskeneräisyys, johdateltavuus, elämänkokemuksen puute, luottavaisuus ja usko ihmisten hyvyyteen.

Parasta ennaltaehkäisyä on se, että nuorella on riittävästi tietoja ja taitoja sekä toiminta- ja reagointimalleja tilanteeseen, jossa joku henkilö pyytää nuorta lähettämään itsestään alastonkuvia tai -videota. Tällöin nuori pystyy arvioimaan tilannetta paremmin ja pohtimaan pyytäjän motiiveja sekä ottamaan aikalisän suoran toiminnan asemesta.

Muista nämä asiat:

• Nuori tarvitsee aikuisia. Aikuisella tulee olla riittävästi tietoa nuoren kasvua ja kehitystä edistävistä ja vaarantavista asioista. Uhista ja vaaroista puhuttaessa on tärkeää, että oma mieli on rauhallinen.
  • Aikuinen tai vanhempi, katso Europolin -video ensin itseksesi, jotta tiedät, mistä on kyse. Tasoita omat tunnereaktiosi. Katso video sen jälkeen yhdessä lapsesi kanssa ja keskustele videon herättämistä ajatuksista ja tunteista.
  • Jos nuori joutuu tai on joutunut kiristyksen kohteeksi, auta, tue, osoita myötätuntoa, seiso rinnalla ja ota aikuisen rooli. Tehkää rikosilmoitus ja hakekaa keskusteluapua.

Lisätietoa Digitaaliseen mediaan liittyvästä alaikäisen groomingin eli seksuaalisen houkuttelun ja seksuaalisen hyväksikäytön vaikutuksista löytyy sivuiltamme.

Suojaa nuorta sextortionilta eli seksuaaliselta kiristykseltä!