31.10.2017

MIKÄ ON PANSEKSUAALI? MITÄ NEITSYYS TARKOITTAA?

Seksin sanakirja nuorille uudistui

Väestöliiton nuorten nettisivut avattiin vuonna 2001. Pian sen jälkeen työntekijät huomasivat tarvitsevansa työkalun, jonka avulla he voivat avata nuorille seksiin, seksuaalisuuteen, murrosikään tai seksuaaliterveyteen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä. Tuolloin kehitetty seksin sanakirja on nyt uudistettu vastaamaan tämän päivän ilmiöihin ja kysymyksiin.

Seksuaalisuuden sanat, kuten sanat yleensäkin, ovat vahvasti aikakauteensa sidottuja. Kuka on panseksuaali? Mitä cis-sukupuolisuus tarkoittaa? Seksuaalisuuteen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä on paljon, ja uusia syntyy koko ajan.

Seksuaalisuuden sanakirja on tehty nimenomaan nuorille huomioiden sen, miten seksistä puhutaan kaveriporukoissa ja medioissa. Uudesta sanakirjasta nuoret löytävät sanoja, joiden avulla he voivat ottaa asioita helpommin puheeksi esimerkiksi nuorille suunnatuissa palveluissa.

­– Sanakirja ei ole kaiken kattava ja sitä muokataan säännöllisesti. Nuorten tiimin työntekijät istuivat vuoden mittaan kokoushuoneissa miettien sanoja. Joidenkin sanojen kohdalla kului useita työtunteja, mutta siltikään sopivaa sanamuotoa ei ole tuntunut löytyvän. Ja kun pienen tauon jälkeen avasi sanakirjan, taas löytyi paljon viilattavaa. Iloitsimme siitä, että nuoret ja ammattilaiset kyselivät, missä sanakirja on. Se on siis käytetty ja hyödyllinen. Otamme siitä miellämme palautetta vastaan, esimerkiksi sivulla olevan palautelomakkeen kautta, sanoo nuorten tiimin työntekijä Sari Hälinen.

Anne Pelander nuorten tiimistä puolestaan muistuttaa, että sanakirjamaisuus luo myös haasteita. Sanakirjassa selitysten on oltava lyhyitä. Tarkoituksena on tuottaa materiaalia joka on helposti luettavaa. Määritelmiä on olemassa muitakin kuin tässä sanakirjassa käytetyt. Esimerkiksi määritelmiä ja kokemuksia sukupuolesta on yhtä paljon kuin on ihmisiäkin.

– Olemme selittäneet asioita esimerkiksi sukupuolittamalla kehon osia (naisen emätin) ja kehon toimintoja (kuukautiset tytöllä) biologisella jaottelulla. Kun kirjoitamme sanakirjassa tytöstä tai pojasta, tarkoitamme niillä henkilöitä, joiden keho vastaa biologisesti yleistä käsitystä tytön tai pojan kehosta. Toivottavasti voit hyödyntää sanakirjaamme, vaikka tämä ei sinun kohdallasi pitäisi paikkaansa tai jos sukupuoli-identiteettisi on muu kuin tyttö/nainen tai poika/mies, Anne toivoo.

Seksin sanakirja osoitteessa: www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/seksuaalisuuden-sanakirja